Een compleet project van vier weken aan de hand van het prentenboek ‘Woeste Willem’ van Ingrid en Dieter Schubert. Ga mee met Frank en Willem en beleef wonderlijke avonturen!
Een volledig project voor taal, rekenen, wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs en creatieve vakken in het thema piraten.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Ellen –
Wie kent niet het mooie prentenboek “Woeste Willem’ van Ingrid en Dieter Schubert. Ik denk dat het boek in iedere klas wel aanwezig is. Zeker nadat hij gekozen is als prentenboekcadeau van het jaar 2020. Door de lage prijs hoopt de stichting dat élk kind de mogelijkheid krijgt om voorgelezen te worden of zelf te lezen uit een mooi boek. Een prachtig initiatief! En een fijne actie om je klassenbibliotheek voordelig aan te vullen.
Het project is al net zo prachtig als het boek! Compleet en vol met activiteiten voor 4 weken, maar je kan er zeker korter of langer over werken. Bepaal welke lessen op dat moment aansluiten bij de doelen die je behandelt in de groep.
Samen met Frank en Willem wonderlijke avonturen beleven: taal, rekenen, wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs en creatieve vakken in het thema piraten. De activiteiten en hoeken tover je met een paar verkleedkleren zo om in het thema. En het is wél zo leuk om als piraat in de leeshoek te mogen zijn of bij de zand-, watertafel te spelen. De huishoek werd het huis van Willem en de wisselhoek een piratenboot.
Er is een prachtige samenwerkingsles gedaan: in 3 tallen bedachten de kinderen een vervolg op het boek, vatten dat samen in 1 zin, tekenden er over en presenteerden het geheel aan de klasgenoten.
Ook de les ‘waar is de vlieger’ was een pareltje; een les over plaatsbepalen met voorzetsels. Van veel verschillende contructiematerialen werden huizen gebouwd en m.b.v. een vlieger, de vlieger van Frank, de plaats bepaald t.o.v. het huis.
Zo leuk; de vakleerkacht gymnastiek sluit met haar lessen zoveel mogelijk aan bij ons lopende thema. En zo ook de vakleerkracht muziek. Een fijne luxe, deze plezierige samenwerking.
Als afsluiting maakten de kleuters hun eigen vlag van stof en een door hunzelf meegenomen tak….samen in optocht door de school en over het plein.
Het project wordt door mij in de toekomst zeker nog een keer ingepland.
Maaike Blomsma –
Wat een super gaaf project was dit!
De startactiviteit was geweldig. De kinderen waren hierdoor vanaf dag 1 al betrokken.
Er zitten veel activiteiten in op verschillende gebieden.
Natuurlijk zit er taal en rekenen in, maar ook een stuk wereldoriëntatie en bewegingslessen. Ik vond het ook erg leuk dat er een lied in zat.
Wat ik geweldig vond is dat je echt ziet dat het elke dag een stukje meer gaat leven. Het spel gaat steeds meer leven en je hoort steeds meer ‘piratentaal’.
Ik ga dit project zeker nog eens doen!
Caroline Farret Jentink (geverifieerde eigenaar) –
Dit project is perfect om in een drukke periode in het schooljaar te doen. Ik voerde het uit in aanloop naar ons kleutergesprekje in het thema piraten, in een periode waar veel vrije dagen waren, de sportdag gepland was en er ook nog toetsen afgenomen moesten worden.
Je kan heel makkelijk een selectie maken welke lessen je wel en niet uitvoert. En lessen die eventueel niet helemaal passen bij de doelen waar je op dat moment aan wil werken, zijn makkelijk aan te passen.
Al met al een super pakket waar ik in de toekomst met nog heel veel plezier gebruik van ga maken!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
“Ahoy piraten” en “ophoepelen landrotten” ga je na dit project nog veel horen in je klas! Wat een geweldig project is dit! Het project gaat over het boek Woeste Willem. Vanaf het eerste moment waren de kinderen en ik fan van deze piraat! Het boek is prachtig geïllustreerd en sluit helemaal aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kinderen in de klas zijn echte piraten geworden door de vele leuke opdrachten. De kinderen werden enthousiast door de uitdagende opdrachten in de kring maar misschien nog wel meer door de vele en leuke knutselactiviteiten! 3 weken lang werd er volop geknutseld aan de ooglapjes, munten, vliegers, verrekijkers, zeemonsters en nog veel meer! De knutselopdrachten waren zelfstandig door de kinderen uit te voeren en er was voldoende ruimte om nog creatief te kunnen denken. De onderzoeksopdracht over het drijven en zinken van het vlot liet de kinderen probleemoplossend denken en er was veel ruimte om samen te werken.
Tijdens de start vind je een schatkaarten en dan weer één en weer één tot je uiteindelijk het boek vindt. Dit zorgt gelijk voor spanning en betrokkenheid want wat zou die schat nu zijn? Er zijn veel reken/ en taalkringen met differentiatie mogelijkheden. Ik heb dit project aan het eind van het schooljaar gedaan en ook de kinderen uit groep 2 waren geboeid en hebben veel geleerd. Zo moesten ze de schat van Woeste Willem zoeken en tellen (t/m20) en hebben we klankenbingo gespeeld. Tijdens de afsluiting hebben we het beweegverhaal aan de ouders laten zien, en natuurlijk een tentoonstelling van alle gemaakte knutselwerkjes! Dus zeker een project om te gaan doen in de klas!
Irma (geverifieerde eigenaar) –
Piraten blijft een project dat regelmatig terugkomt in onze kleutergroep. Dit project nodigt uit om heerlijk verschillende hoeken in te richten met materiaal, waar je niet meer naar hoeft te zoeken. Afbeeldingen zitten kant en klaar bij dit project en hoeven alleen uitgeprint en gelamineerd te worden (en zijn weer zó in te zetten in een volgend schooljaar). Nu aan het einde van het schooljaar de niveaus van kinderen nóg meer uit elkaar lijken te lopen, geeft dit project heel veel mogelijkheden om de lessen op verschillende niveaus aan te bieden: zowel de net-vierjarige-nog-alles-een-beetje-spannend-vinnende-binnenkomende-kleuter als de mag-ik-nog-steeds-niet-naar-groep-3 6-jarige kleuter kan hier zijn of haar ei kwijt!
Jola (geverifieerde eigenaar) –
Een leuk en veelzijdig project.
Bij dit project zitten veel verschillende activiteiten. Zo zijn er rekenactiviteiten en taalactiviteiten maar er worden ook bewegingslessen en Knutsels in beschreven!
Ik heb dit project geen 4 weken uitgevoerd. Vanwege de planning had ik er maar 3 weken voor, terwijl ik er graag langer mee had gewerkt. Voor volgend jaar staat hij minimaal 4 weken op de planning! Voor nu was het erg fijn dat ik zelf kon kiezen wat ik achterwege liet, dit was geen probleem bij dit project.
Bij dit project wordt bij elke les aangegeven hoe je kan differentiëren. Omdat de niveaus bij mij in de klas nogal uiteenlopen vind ik dit ideaal. Soms deed ik een les in de grote kring met 2 sterren en later deed ik de les met 3 sterren in de kleine kring. Dit project gaf mij als startende leerkracht een beter inzicht in de mogelijkheden van differentiëren, dit pas ik nu ook bij andere lessen toe.
De kinderen vinden het thema piraten fantastisch en met dit project van Kleuteruniversiteit heb ik dit korte thema toch enorm zinvol kunnen maken!!
Madelon (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk project en zeer bruikbare lessen. Scheelt veel werk en het is makkelijk in te plannen. Daarbij zie duidelijk aan welke doelen je werkt. Was mijn eerste project naast schatkist. Voor volgend schooljaar al veel projecten op de planning.