Reken- en taalactiviteiten met suggesties voor spel bij het boek ‘Kas bij opa en oma’ van Pauline Oud. Ideaal om bijvoorbeeld te gebruiken in de aanloop naar ‘Grootouderdag’. Met spelsuggesties voor in de hoeken, diverse motorische activiteiten en rijk voorzien van prachtige bijlagen. Een project van 76 pagina’s en een lesaanbod van minimaal twee weken.
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Lien (geverifieerde eigenaar) –
Het boekje is duidelijk voor zeer jonge kleuters (eerste kleuterklas). Bijna de helft van de activiteiten zijn te moeilijk.
Ook klopt het beeld dat er geschetst wordt van grootouders, helemaal niet met hun grootouders. Hun grootouders hebben helemaal geen grijs dotje of zijn half kalend, ze schreven niet met een griffel of houtskool,….
Ik vind dit veel te stereotiep voorgesteld en absoluut niet aansluitend bij hun leefwereld.
De eerste keer dat ik spijt heb een (te dure!) bundel gekocht te hebben…
marloes_bongers –
Dit schooljaar heb ik het project “Grootouders” uitgevoerd in mijn klas vanuit de kinderboekenweek 2016. Het is een project dat me echt is bijgebleven. Omdat het zo leuk is om terug in de tijd te gaan met de kinderen. Uitgaande van het boek : Kas, bij opa en oma”, kwam het thema echt tot leven. In de klas hebben we een living puppet “Sophie”. Haar hebben we ook heel goed kunnen gebruiken bij het thema, door de kinderen voor te stellen aan haar hele familie. Vanuit hier hebben we het onderwerp ‘stamboom’ aan de orde kunnen stellen. De kinderen kwamen met inspirerende verhalen over opa en oma. De bijbehorende activiteiten sluiten goed aan op de belevingswereld van de kinderen en je kunt hier goed je eigen draai aan geven. Alle domeinen en ontwikkelingsgebieden zitten er in geïntegreerd en hier is creatief over nagedacht. Van het aanbieden van een letter tot spelletjes uit grootmoeders tijd, alles zit erin verweven.
Ter afsluiting hebben we een spelletjesochtend georganiseerd met alle opa’s en oma’s. Dit spelletjescircuit hebben we ook bij de kleuteruniversiteit besteld. Dit was echt super leuk en uitstekend te gebruiken bij het thema. En heeft ons zelfs op het idee gebracht een keer in de drie maanden een inloopochtend te organiseren voor de opa’s en oma’s.
Wat was dit een geweldig project. Het heeft me alleen maar nieuwsgieriger gemaakt naar de kleuteruniversiteit en ik wil vaker projecten van hen gaan gebruiken. Vooral de geluksmomentjes en succeservaringen die ik er met mijn klas uit heb kunnen halen, waren heel waardevol.
Astrid (geverifieerde eigenaar) –
Een super leuk project over opa’s en oma’s en ‘vroeger’ de kinderen waren erg betrokken. We hadden oma’s en opa’s die kwamen vertellen over hoe het vroeger was op school. De kinderen wilden sommige activiteiten vaker doen en de moestuintjes van de AH kwamen ook nog van pas.
Een koffertje inpakken om te logeren, wat heb je dan nodig. Diverse spelletjes konden we er mee doen. Welke oma/opa hoort bij welk kindje. Hoe zagen we er vroeger uit etc…
Een aanrader om te doen!