Zit iedereen op zijn plaats? Drie … twee … één … Start!
Een project dat zich richt op het thema verkeer en vervoer aan de hand van het prentenboek ‘Gewonnen’ van Ruth Wielockx. Met lessen voor taal, rekenen, handvaardigheid en meer. Is iedereen er klaar voor? … Start!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Wauw wat een leuk project vonden de kinderen dit!
Het boek was gelijk al een goede opening. De kinderen hadden nooit verwacht dat alle voertuigen op een draaimolen stonden en dat er daardoor helemaal geen winnaar was. De jongste kleuters hadden een aantal keer voorlezen nodig voordat het kwartje viel maar dat was helemaal niet erg want alle kinderen vonden het boek zo leuk dat ze het bleven lezen.
Heel sterk vond ik de talige opdrachten in dit project. Tijdens dit project maakt je een soort draad van het verhaal. Waarbij kinderen echt goed moeten nadenken en samen het verhaal gaan na leggen. Leuk dat we zoveel verschillende voertuigen naar voren komen, ook voertuigen die niet bij alle kinderen bekend zijn. De kinderen zijn dit hele project enorm betrokken geweest en vonden alle opdrachten even leuk. Als je wilt werken rondom het thema verkeer of voertuigen dan zou ik zeker voor dit project kiezen! Het is echt zo leuk!
Dieke Grootscholten (geverifieerde eigenaar) –
Als je op zoek bent naar een project binnen het thema verkeer, zoek dan niet verder!
Het thema verkeer sprak mij niet zo aan, maar onze directeur vond het fijn als we dit schooljaar een thema over verkeer zouden doen. En ik moet zeggen, het was een hartstikke leuk thema! Het boek Gewonnen dat bij dit project hoort heeft hele mooie illustraties en spreekt de kinderen aan. De activiteiten die worden aangeboden spreken de kinderen aan. Vooral de les waarbij de kinderen de woordjes in de juiste letterparkeervakken moesten plaatsen viel in de smaak. Zelf vond ik de les waarbij de kinderen de platen uit het verhaal in de juiste volgorde moesten leggen erg waardevol. Eerst in tweetallen overleggen en daarna controleren of het klopt. Hebben ze het goed onthouden?
Ook zit er een verkeersles en een gymles in het project waarmee je zo aan de slag kan!
Een aanrader dus!
Bij dit project kan je ook een digibordles aanschaffen. Zelf vond ik dat echt een aanvulling!
Pouline (geverifieerde eigenaar) –
Dit is een leuk project om te combineren met techniek. Wij hebben naast de doelen in het project ook onze techniektorens ingezet met tandwielen, hijskranen, torens en bruggen bouwen.
Ik vind het handig dat er een lijst met lesdoelen bijzit en een globale planning. Uiteraard hoef je je daar niet aan te houden, maar zo komt wel alles gevarieerd aan bod. En gevarieerd is het zeker!
Er zitten prachtige bijlagen bij die ik veel gebruikt heb. Vooral de woordkaarten vind ik erg prettig. Heldere duidelijke tekeningen.
Bijlage 2: parkeren op letter heb ik vereenvoudigd naar wat minder letters.
Eén tip: bijlage 3 ( verhaalplaten) mist één plaat: het meisje op de driewieler in het begin. (er zit twee keer de laatste plaat van het meisje op de driewieler bij) Ik heb dat opgelost door die bladzijde uit het boek even te kopiëren.
Kortom een aanrader!
Linda Mooijekind –
Wij hebben dit project gecombineerd met het project ‘Tim op de Tegels en zijn hier 5 weken mee bezig geweest (kon overigens nog best een week langer :))
Het boek dat hierbij gebruik wordt is superleuk. Allerlei voertuigen doen een racewedstrijd en willen allemaal winnen. Maar wie heeft er nu uiteindelijk gewonnen?
Op een speelse manier zijn de kinderen op taal en rekengebied met dit project bezig. Ze leren onder andere allerlei namen van vervoersmiddelen, moeten voertuigen tellen, de voertuigen op de juiste (letter-)parkeerplaats zetten door te luisteren naar de beginklank , bezine tanken, maar ook wordt er gekeken hoe de kinderen uit de klas eigenlijk naar school komen. Een breed inzetbaar project dus met ontzettend veel leuke en afwisselende lessen.
In beide projecten zitten veel leuke suggesties voor hoeken en andere activiteiten (verkeersles, gymles). We hebben verder tijdens dit project gebruik gemaakt van de kralenplank voorbeelden vervoer, de wegdelen en de digibordles ‘Gewonnen’, allen ook aan te schaffen bij Kleuteruniversiteit.
Erg leuk om deze erbij te doen, het maakt het project gewoon compleet!