Ga mee naar de dierentuin! Er valt van alles te beleven. Probeer bij de krokodillen te overleven. Volg de dierenverzorger van uur tot uur en meet de giraffen, wat een avontuur! Voer de pinguïns, tel de apen en leer wanneer de dierenoppasser gaat slapen.
Een bijzonder goed gevuld lespakket aan de hand van het boek ‘Willewete Naar de Dierentuin’, waarmee je 3 weken aan de slag kunt. Het pakket bevat vele taalactiviteiten, rekenactiviteiten, spelactiviteiten en prachtige werkbladen gemaakt door Petra van Ginkel.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Renate van Ruijven –
We hebben genoten! Toen bekend werd dat ons schoolreisje naar de dierentuin zou gaan waren we het er al snel over eens dat we graag ons thema hieraan wilden koppelen. Daarnaast leven dieren altijd bij kinderen en spreekt dit enorm aan. De kinderen waren dan ook onwijs betrokken tijdens dit thema.
De startactiviteit was al een mooie opening voor leervragen die de kinderen hadden. Aan de hand van het project en het boek ‘willewete naar de dierentuin’, zorgde ervoor dat we deze vragen konden beantwoorden.
Onze favoriete activiteit was ‘wie ben ik’. De kinderen kregen kaartjes op hun rug en mochten aan de hand van tips en vragen welk dier er op dit kaartje stond.
Natuurlijk mag naast dit project het spel dierentuindirecteur niet ontbreken! Hierin leren de kinderen de dieren in te schalen van klein naar groot en leren ze te betalen et geld. Wat een mooie toevoeging aan een fantastisch thema!
evoorburg (geverifieerde eigenaar) –
Het thema dierentuin is een fantastisch thema met een hoge betrokkenheid bij de kinderen. Dit begint al bij de startactiviteit. Wat de kinderen elkaar al weten te vertellen over de verschillende dieren heeft ons doen verbazen, leuk om op deze manier voorkennis op te halen.
Er staan meerdere boeken centraal tijdens dit thema, zowel verhalend als informatief. Het boek ‘willewete naar de dierentuin’ hebben wij naast de activiteiten in het project ook nog op een andere manier ingezet. Zo hebben wij iedere dag een subonderwerp rondom de dierentuin centraal gezet (leefruimte, voedsel etc.). Eerst hebben we de kinderen gevraagd wat ze hier al over wisten, vervolgens hebben we de bijbehorende bladzijde uit ‘Willewete naar de dierentuin’ voorgelezen en ten slotte vroegen we de kinderen welke nieuwe dingen ze geleerd hebben over dit onderwerp nav de informatie uit het boek. Dit hielden we bij in een grote woorspin. De dag erna herhaalde we de informatie over de eerder aangeboden onderwerpen en begonnen we hetzelfde proces met een nieuw onderwerp. De kinderen voelden hierdoor echt dat ze aan het leren waren en er was een goede luisterhouding tijdens het voorlezen.
In het project zitten veel lessen waarin er veel (inter)actie tussen de leerlingen is, dit vraagt wat van de organisatie maar levert vooral heel veel op. De kinderen worden gestimuleerd om mee te denken en een actieve bijdrage te leveren aan het geheel.
De kinderen hebben genoten van het hele project, maar van een aantal lessen in het bijzonder. ‘Pinguins voeren’ viel in de smaak, bij ‘Hoelang is de giraf’ was er een ontzettend hoge mate van betrokkenheid en de ‘Plattegronden les’ vond ik als leerkracht erg interessant. Het is fijn dat er vooraf nagedacht is om dit aan te kunnen bieden op verschillende niveaus zodat iedereen voldoende uitgedaagd wordt.
Kortom, een inhoudelijk project met goed uitgedachte lessen, weinig voorbereidingstijd voor de leerkracht en heel veel plezier voor de kinderen.
Nathalie (geverifieerde eigenaar) –
Het is een heel leuk thema. Het ligt dicht bij de belevingswereld van de kinderen, bijna iedereen is wel eens naar een dierentuin geweest en iedereen heeft dierentuin dieren thuis.
Dit thema is langer en het gehele jaar door te gebruiken.
Je kunt met het thema alle kanten op en je eigen inbreng eraan geven.
De lessen zijn goed aan te passen aan het niveau van de kinderen. Je kunt dit naar boven of naar onder bijstellen.
Je kunt met de kinderen een mooie dierentuin hoek inrichten en er zitten suggesties voor verschillende hoeken bij (zandtafel, bouwhoek etc).
Bij deze lessen waren de kinderen echt enthousiast: woordenschat, de dierenverzorger, rijmen, startactiviteit, wie ben ik? de quiz was erg leuk om het thema mee af te sluiten. De grapjes die erbij staan zijn erg leuk!
Je kunt n.a.v. dit thema verschillende uitstapjes doen; dierentuin, boerderij, kinderboerderij. Wij hebben verschillende dieren in de klas gehad en er is een gastspreker geweest uit Artis.
Kortom: een erg geslaagd thema!