Broodje hier, bonbonnetje daar, nee, deze bakker is nooit klaar!
In dit project vertelt bakker Rik meer over zijn werkzaamheden als bakker.
Dit rijk gevulde project bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engelse lessen, natuur- en techniekles en (hoek)suggesties aan de hand van het boek ‘De bakker’ van Liesbet Slegers. Dit project is ook ideaal om te gebruiken in de aanloop naar Sinterklaas, schoolontbijt en Pasen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Fien Melai –
Wat een ‘lekker’ project! 🙂 Het verhaal in het boek is leuk en leerzaam, de kinderen maken kennis met het beroep en wat hier allemaal bij komt kijken. Het thema staat heel dicht bij de kinderen en dus heel betekenisvol.
Er staan fijne hoekensuggesties in het project. En activiteiten die je niet alleen in de kring maar juist ook prima in een kleiner groepje in het rollenspel tijdens het spelen kan verwerken. We hadden o.a. een huishoek en een bakkerswinkel in de klas. Met de boodschappenlijstjes uit het project werden er telefonische bestellingen gedaan die de bakker zorgvuldig klaarmaakte voor de klant. De prijslijst hing in de winkel en de klant betaalde met gepaste munten. Klanten konden nummertjes trekken en de bakker riep ‘de eerste klant!’/’de tweede klant!’ etc.
Genoeg reken-, taal-, spel- en motoriekdoelen in het project die je perfect kunt inzetten!
De kringloopwinkel is ideaal om materiaal voor dit project te scoren.
Janneke –
De bakker is een erg leuk en veelzijdig project. Wij hebben deze uitgevoerd tijdens het thema Sinterklaas. De kinderen zijn in de bakkerij aan de slag gegaan en hebben daar allerlei Sinterklaas lekkernijen gebakken.
Tijdens de activiteiten waren de kinderen heel erg betrokken. Er zitten lessen in voor taal, rekenen, Engels en hebben onderzoek gedaan naar beschimmelde producten.
Enkele kinderen gingen in de weekenden met hun ouders naar de bakker of juist zelf dingen bakken. Dat zegt al veel over de betrokkenheid.
Linda Mooijekind –
Een project dat enorm in trek was bij mij in de klas! En dat kun je op 2 manieren opvatten 🙂 De lessen uit dit project waren top! We zijn weer op allerlei gebieden bezig geweest met het boek; op het gebied van taal, rekenen en Engels. Hoe leuk is het ook om een boterham te laten beschimmelen en daar eens naar te kijken met elkaar (een natuur en techniekles activiteit) Verder geeft het project ook suggesties voor hoeken. Wij hadden een bakkerswinkel op de gang gemaakt en de kinderen mochten daar ook spullen voor maken en verkopen.
Vergeet natuurlijk ook niet een echte bakkerij een bezoekje te brengen en echt wat te bakken 🙂
Tip: gebruik ook de digibordles van de bakker van Kleuteruniversiteit. Het is een digibordles over het boek dat gebruikt wordt tijdens dit project, heel herkenbaar voor de kinderen dus geheid een succes!
Marjan (geverifieerde eigenaar) –
Mooi project. Je kan met dit project makkelijk je thema vullen. Betrokkenheid was hoog, leuke lessen! De activiteiten zijn net even anders, dan dat je ze zelf gaat bedenken. Bereid het tijdig voor, want het heeft nog wat knipwerk. En lamineerwerk als je het langer wilt bewaren.
Jola (geverifieerde eigenaar) –
Vandaag weer bezig geweest met het observeren van de einddoelen van groep 2.
‘De leerling kan woorden tellen in zinsverband’
Gelukkig was dit doel makkelijk in te vullen. Wij zijn bezig met het thema bakker van Kleuteruniversiteit. Dit project bevat een superleuke activiteit waarbij aandacht wordt besteed aan dit doel. De kinderen zijn fanatiek bezig geweest met het tellen van woorden in zinsverband. Allereerst hebben we de woorden op een stokbrood geteld door het stokbrood in stukken te snijden. Om de stukken wat lekkerder te maken hebben we een krent toegevoegd per stuk. Daarna zijn de kinderen aan tafel gaan staan met een bord met krenten. Ik las een zin voor en de kinderen legden per woord een krent neer voor in elk stuk. Fanatiek dat ze waren! ‘Juf kom je even kijken of wij het goed hebben?’
Toen ik het doel bij bijna alle kinderen kon afvinken ontstond er toch wel een lach op mijn gezicht. Dit project staat volgend jaar zeker weer op de planning!!
Een project met lekker veel activiteiten op z’n kleuters.