Floortje, het varken, heeft het heel warm. Ze ziet de eenden vrolijk spetteren in het water. En hoewel het niet normaal is voor varkens om het water in te duiken, neemt Floortje een aanloop en …
In dit pakket neem je, op een zomerse dag, een kijkje op de boerderij van boer Van der Pluim. Aan de hand van verschillende activiteiten maak je kennis met zijn dieren. De dieren krijgen het warm en duiken na elke activiteit, stuk voor stuk, de vijver in. Dit pakket is geschreven bij het boek ‘Plons!’ van Martin Waddell en Jill Barton.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Sigrid Olivier (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb dit project gecombineerd met de themahoek ‘het zwembad’. Aangezien er veel boerderijdieren in het prentenboek voorkomen, had ik ook meteen een link naar het thema ‘lente’. Een link naar het thema ‘zomer’ is ook zo gemaakt door het mooie weer in het boek. Dit project is dus veelzijdig in te zetten.
Het prentenboek ‘Plons’ is een echte klassieker. Het is zo’n heerlijk verhaal met veel herhaling. Hierdoor is het ontzettend geschikt voor gebruik in een kleutergroep.
Het is de bedoeling van het project dat je een klein zwembadje in de klas neerzet en na iedere activiteit, waarin een dier centraal staat, komt dat desbetreffende dier in het zwembad. Zo raakt het zwembad steeds voller. Erg leuk om de verhaallijn zo zichtbaar te maken en ik gebruikte het zwembadje dan ook als onderdeel van de verteltafel.
Een heerlijk vrolijk project met leuke activiteiten rondom de dieren. De les waarin koeien centraal stonden en de kinderen oefenden met de begrippen leeg en vol was favoriet. De glazen zijn na d les richting watertafel gegaan, zodat de kinderen daar nog verder konden oefenen.
Fijn project.