De vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes
doen samen in het bos heel veel kabouterklusjes.
Help de kabouters mee en beleef de lente samen met hen! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuuractiviteit, Engelse les, bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken voor vier weken bij het boek ‘De vier kaboutertjes in de lente‘ van Marianne Busser, Ron Schröder en Hanneke de Jager.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Janneke –
Een erg leuk project. Leuk om ook het project kabouters uit te voeren. Het gaat om dezelfde personages wat de kinderen heel erg aanspreekt.
Er zitten veel lessen in die veel doelen dekken in onze jaarplanning dat is erg fijn! Tijdens rekenkringen kwamen bijvoorbeeld meten, seriëren, tellen, de getalrij, getalsymbolen en reeksen terug. Bij taalkringen hebben we gewerkt aan rijmen, klanken, kritisch luisteren, auditief geheugen en woordenschat. Ook zijn er Engelse lessen en bewegingslessen bij het thema te vinden. De kinderen vonden het erg leuk en leefden zich helemaal in. Verder zijn er nog tips voor allerlei hoeken te vinden waar je inspiratie uit kan halen.
Linda Mooijekind (geverifieerde eigenaar) –
In navolging van Herfst met de 4 kaboutertjes hebben we nu het lenteproject uitgevoerd. Wat een superleuke reacties van de kinderen toen ze op de thematafel alle 4 de kaboutertjes weer terug zagen! Degenen die het project meegemaakt hadden konden zelfs de namen nog opnoemen. Ook de ouders reageerden: hé, zijn de kaboutertjes weer terug in de klas?
De lessen zitten weer goed in elkaar en er wordt aan een hoop doelen gewerkt (zie hiervoor de doelenlijst)
Er zitten rekenactiviteiten in ( bijv het meten en tellen van bedjes van de baby-egeltjes, seriëren, tellen en de getalrij) taalactiviteiten ( bijv woordenschatactiviteiten, beginklanken noemen en rijmwoorden herkennen en benoemen) een Engelse les, een gymles en heel veel suggesties voor hoeken. Kortom, echt een aanrader! En het is zeker geen ‘must’ dat je het Herfstproject uitgevoerd moet hebben, alleen maar een aanrader omdat het zo leuk om te zien is dat de kinderen de kaboutertjes herkennen!
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Nadat we in de herfst kennis hadden gemaakt met de 4 kaboutertjes, en dit was een groot succes, moesten de kaboutertjes in de lente wel terug komen. En hoe?! De leerlingen waren misschien nog wel enthousiaster dan in de herfst.
Het fijne aan dit project is dat de taal- en rekenactiviteiten bij elkaar passen. De activiteiten die je op dezelfde dag uitvoert, passen allebei bij hetzelfde stukje tekst uit het boek. Als er in het lesrooster aangegeven wordt dat je in de ochtend ‘timmeren en zagen’ uit kunt voeren en in de middag ‘zeven nieuwe bedjes’ past dit beide bij het stukje tekst dat gaat over de muisjes die 7 kindjes krijgen en waarvoor de kaboutertjes bedjes gaan zagen.
Het leefde echt bij de kinderen! Zodra we buiten kwamen, gingen ze op zoek naar de dingen die ook in het boek voorkomen; bloemen, vlinders, kikkers, rupsen etc. Maar ook tijdens de activiteiten waren ze razend enthousiast en hebben ze veel over de lente geleerd.