Op zaterdag 13 april 2024 is er weer een Kleuteruniversiteit inspiratiedag – de leukste studiedag van het jaar! Kleuteruniversiteit bundelt de krachten van echte praktijkmensen met elk een eigen specialiteit en biedt een inspiratiedag voor kleuterleerkrachten. De onderwerpen van de workshops zijn zeer uiteenlopend, voor ieder wat wils. Bedoeld om je te informeren, enthousiasmeren en praktisch van aard zodat je direct aan de slag kunt met jouw groep.
Voor informatie over aanmelden op rekening, zie het kopje Kosten en Aanmelden onderin op deze pagina ↓
Deze keer wordt de inspiratiedag gehouden In Avenhorn (Noord-Holland, in de driehoek tussen Amsterdam, Hoorn en Alkmaar) op basisschool De Sprankeling. We hebben weer een leuk programma voor je:
Programma en dagindeling
08:45 – 09:20 – inloop
09:20 – 09:30 – welkom + uitleg
09:30 – 10:30 – inspiratieronde 1
10:30 – 11:00 – pauze
11:00 – 12:00 – inspiratieronde 2
12:00 – 12:45 – broodjeslunch
12:45 – 13:45 – inspiratieronde 3
14:00 – 14:45 – plenaire inspiratiesessie met auteur Ted van Lieshout en illustrator Philip Hopman, bekend van de Boer Boris boeken
14:45 – 15:00 – afsluiting en mogelijkheid tot signeren
Welke workshops zijn er?
Je kunt op deze dag 3 workshops bijwonen in ‘inspiratierondes’. Hierbij kun je kiezen uit het volgende aanbod:
Workshop A – Natuur met kleuters (door Ester Monnereau)
Ester staat al heel wat jaren voor de klas. Ze is een enorme natuurliefhebber en je kunt haar bijna dagelijks al wandelend in het groen vinden. Als leerkracht ziet ze het als haar taak om kinderen liefde en respect voor de natuur bij te brengen. De natuur is een belangrijk onderdeel van het leven van jonge kinderen en het in de natuur zijn is gezond.
Jonge kinderen zijn als vanzelf geïnteresseerd in allerlei onderdelen van de natuur. Bij Ester in de klas is de natuur een vast onderdeel van het lesaanbod. Toch wordt het geven van natuuronderwijs aan kleuters niet door iedereen als iets vanzelfsprekends ervaren. Zou jij ook willen dat de kinderen in jouw klas meer leren over de natuur door dingen te beleven? Ook als er weinig natuur rondom je school is? In deze workshop laat ze je zien hoe je de natuur dichtbij haalt voor jouw kleuters, op een manier die bij jonge kinderen past en die ze zal verwonderen en interesseren. Na deze workshop heb je genoeg ideeën om de volgende dag met jouw kleuters aan de slag te gaan met of in de natuur.
Workshop B – Rekentekeningen (door Cora Hansen – SlimmeKleuters.nl)
Workshop B is helaas niet meer beschikbaar. Je kunt je nog wel aanmelden voor de inspiratiedag, maar kies dan een andere workshop.
Werk jij al met RekenTekeningen? Deze gemakkelijk in te voeren werkwijze biedt veel kansen voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Je geeft het probleem, zonder de oplossing te bieden. En er is veel ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. Het maken van RekenTekeningen is daarnaast óók voor zwakke rekenaars een mooie aanpak. Jij krijg goed zicht op de rekenontwikkeling van kinderen en je kunt makkelijk bijsturen als dat nodig is. In deze workshop leer je hoe je opdrachten kunt bedenken passen bij jouw doelen, thema en het niveau van elk kind. Je kunt ze daarna meteen uitproberen in jouw groep!
Cora Hansen is eigenaar van de website slimmekleuters.nl en inspireert leerkrachten met les ideeën en lesmaterialen voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Ook geeft zij trainingen aan leerkrachten over hoogbegaafde jonge kinderen. Daarnaast geeft ze met veel plezier les aan een voltijd hoogbegaafden groep 2/3.
Workshop C – Leerkracht in balans (door Christel Schalke – Oog-punt)
Werken in het onderwijs is tof! Toch brengt het steeds vaker ook de nodige uitdagingen met zich mee. Uitdagingen op het gebied van stress, werkdruk, en keuzes maken voor jezelf, versus het altijd klaar staan voor school. Misschien ken jij het gevoel van altijd maar ‘aan’ staan. Of vind je het lastig om nee te zeggen. Misschien heb je een overvolle agenda of een eindeloze to-do lijst. Ervaar je druk van het vele ‘moeten’. Of merk je gewoon bij jezelf dat de balans tussen school en thuis een zoek is.
Dan is dit jouw workshop. Je gaat heel praktisch met jouw balans aan de slag, zodat jij weet wat jij kunt doen om je relaxter te voelen, thuis en op je werk. Christel heeft 20 jaar voor de klas gestaan in het SBO en is sinds 2008 werkzaam als coach in het PO en VO. Ze weet dus als geen ander waar jij tegenaan loopt. In deze workshop geeft ze jou de nodige handvatten zodat jij het net allemaal wat relaxter kunt maken voor jezelf.
Workshop D – Ik wil spelen! (door door Ingrid Nagtzaam en Anite van Ooijen, Het kan voor het kind)
Ik wil spelen! Bewust en onbewust roepen onze jongste kinderen ons dit de hele dag toe. En jij sluit daar natuurlijk graag bij aan, want je werkt het liefst kindgericht. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat betekent dat nou echt en hoe breng je dat in de praktijk? Hoe creëer je voor jouw kinderen een omgeving waar spelen en ontwikkelen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn?
HetKan! heeft onderzoek gedaan naar concepten op allerlei plaatsen waar men het kindgericht werken echt vorm heeft weten te geven. Van daaruit hebben we tien ankers geformuleerd die je houvast bieden om met jouw mogelijkheden, binnen jouw praktijk, het kindgericht werken vorm te geven. Wat vraagt het van de groepsleider? In de workshop laten we je een aantal beelden uit de praktijk zien waarin we een dag lang een aantal kleutergroepen volgen die kindgericht werken; een plaats waar zij vooral spelen en ondertussen volop leren. Vervolgens verkennen we samen de tien ankers en delen inspiratie hoe je deze kunt inzetten in de klas. De ankers en de inspiratie neem je mee terug naar jouw praktijk om er daar direct jouw eigen invulling aan te kunnen geven.
Anita en Ingrid verzorgen trainingen en begeleiding van scholen bij het kan voor het kind. Zij hebben ruim ervaring in het werken met kleuters en hebben veel verschillende onderwijspraktijken gezien.
Workshop E – Beredeneerd aanbod (door Annelieke van Meel)
Vraag jij je altijd af of je wel alle doelen aanbiedt? Heb jij continu het gevoel dat je alles moet controleren of heb je een directie die vraagtekens zet bij het aanbod in jouw kleuterklas? Wil jij zorgen voor een rijke leeromgeving en minder tijd in kringen bezig zijn? Wil je meer rust en duidelijkheid over het werken met doelen? Dan is deze workshop iets voor jou! Tijdens de workshop leer je in vogelvlucht wat een beredeneerd aanbod is, hoe jij dit kunt gaan organiseren in jouw eigen klas zonder in te leveren op het spel in de hoeken. Annelieke neemt je mee aan de hand van haar eigen zoektocht en geeft je handvatten waarmee je zelf direct aan de slag kunt.
Workshop F – Bewegen op muziek (Marsha Kester – Danswijs)
Ben jij enthousiast over beweging op muziek? Wil jij een rugzak vol ideeën die je morgen nog in kan zetten in jouw klas? Zin in een energieke workshop vol beweging, plezier en inspiratie? Dans mee!
Kleuters hebben een natuurlijke bewegingsdrang, een grenzeloze fantasie én kunnen zich helemaal laten gaan. Dit maakt het een feest om met ze te bewegen op muziek! Maar hoe kun je dit het beste aanpakken? Deze workshop zit vol algemene en thematische dansideeën voor jouw klas. We gaan in op de waarde van muziek, beweging en beleving voor het kleuterbrein. En we kijken met een creatieve bril naar de materialen die al aanwezig zijn in het speellokaal, zodat jij ze op verschillende manieren in kan zetten tijdens de dansactiviteiten.
Marsha Kester is dansdocent en pedagoog. Met Danswijs brengt ze jonge kinderen in beweging en inspireert anderen hetzelfde te doen. Elke dag dans voor het het jonge kind, dat is haar missie!
Workshop G – Engels met kleuters (door Sanne Ramakers)
Kinderen leren gemakkelijk een tweede taal, dat is algemeen bekend. Steeds meer scholen beginnen met Engels op de basisschool voor kleuters. In de inspiratieronde Engels zonder methode laat Sanne zien dat Engels eenvoudig te integreren is in het dagelijkse programma.
Sanne wijst je de weg naar een succesvol Engels aanbod in de klas, zelfs als je de Engelse taal zelf niet heel goed beheerst. Engels is leuk! Just do it! (deze workshop is voornamelijk interessant wanneer je nog geen Engels geeft, maar dit wel zou willen doen)
Sanne Ramakers is bekend van JufSanne.com, de leerkrachtondersteunende website sinds 2002. In 2014 begon ze met Kleuteruniversiteit. Ook is ze auteur van diverse boeken, waaronder Zinglish, Ritmo Go! en diverse Willewete titels.
Workshop H – Muziek met kleuters (door Jeroen Schipper)
Muziek is emotie. Muziek is gezelligheid. Muziek is menselijk. In de kleuterklas wordt de basis gelegd voor gevoel voor ritme, melodie en andere muzikale kenmerken.
Máár: muziek is ook bij uitstek geschikt als ondersteuning op andere gebieden zoals taalverwerving en dagroutine, maar ook bijvoorbeeld het vertrouwd raken met veelvoorkomende begrippen, het bevorderen van sociaal gedrag en het leren omgaan met emoties. Muziekdocent en liedjesmaker Jeroen Schipper, winnaar van de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied van 2019, laat je in deze actieve workshop zelf ervaren hoe je in de kleuterklas muziekonderwijs kunt combineren met allerlei andere ontwikkelingsgebieden.

Workshop I – Op weg naar schrijven (door Dorine Cleve)
Voorbereidend schrijven is veel meer dan wat krullen maken op een oefenblaadje. Tijdens deze sessie maak je kennis met Schrijfritmiek. Je verwerft kennis over het belang van bewegen, lateralisatie, handvaardigheid, schrijfvaardigheden en meer.
Je krijgt een antwoord op wat we tijdens de kleuterperiode kunnen aanreiken om kinderen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op het schrijfonderwijs. We gaan actief aan de slag met enkele liedjes uit de methode Krullenbol. Deze sessie is sterk praktijkgericht. Theorie en doe-opdrachten worden mooi afgewisseld.
Je gaat naar huis met heel veel creatieve en muzische ideeën rond voorbereidend schrijven.
Workshop J – Bewegen met kleuters in een leeg speellokaal (door Willy Meulenkamp en Esther Dubbeld)
Kleuters bewegen graag: een breed aanbod in beweeg- en spelactiviteiten is belangrijk. De kleuter doet zo ervaring op in ruimtelijk inzicht, sociale aanpassing en begripsvorming. Naast het gymmen met groot materiaal, zoals het klimrek en de glijbaan is een leeg speellokaal ook een absolute must.
In deze workshop nemen we je mee in de mogelijkheden van een leeg speellokaal: het aanbieden van spellessen en werken met klein materiaal. Hoe is de leerlijn tikspelen opgebouwd? Wat kun je allemaal doen met klein materiaal uit het speellokaal zoals ballen, hoepels en pittenzakken?
Na deze workshop weet je hoe je lessen goed moet opbouwen en heb je tips gekregen om de lessen soepel te laten verlopen. Je gaat naar huis met veel praktische ideeën waar je de komende gymlessen uit kunt putten.
Willy en Esther verzorgen workshops over kleuteronderwijs bij Adwies. Zij hebben ruim ervaring in het werken met kleuters en zijn naast het geven van workshops nog steeds werkzaam in het basisonderwijs.
Workshop K – Help! Hoe organiseer ik een werkles? (door Tonny Sijm)
Een werkles organiseren waarbij je oog blijft houden voor de behoeftes van de kinderen én waarbij je tijd over houdt om te observeren, is een kunst. Want wat doe je met kleuters die snel wisselen van speel- en werkplek, die luidruchtig werken of moeite hebben om taakgericht bezig te zijn? Hoe zorg je ervoor dat je als leerkracht de tijd en de rust hebt tijdens de werkles om de kinderen rustig te kunnen begeleiden en te observeren? En hoe doe je dat observeren eigenlijk?
In deze workshop krijg je handvatten om een werkles zo te organiseren zodat kleuters zelfstandig kunnen werken en intrinsiek gemotiveerd zijn, waardoor er voor jou tijd ontstaat om te observeren. Tonny Sijm heeft veertig jaar voor de kleuterklas gestaan, de werklessen stonden bij haar op nummer één. Haar werkles duurde regelmatig bijna twee uur en soms zelfs een hele ochtend. In deze workshop deelt zij haar ervaringen en geeft ze je veel praktische tips.
Kosten en aanmelden
Deelname aan de dag kost EUR 199,- waarbij BTW, lunch, koffie, thee, fruit en koek zijn inbegrepen. Aanmelden/toegangskaarten aanschaffen kan eenvoudig en zonder extra kosten via onze webwinkel (zie bovenaan deze pagina). Je kunt je ook ‘op rekening’ inschrijven voor deze dag, er geldt dan een toeslag van EUR 7,95 (administratiekosten) per bestelling. Aanmelden gaat dan via email, waarna je school een factuur ontvangt voor het aantal deelnemers.
Let op dat de factuur voldaan moet zijn vóór de inspiratiedag, anders is deelname niet mogelijk! Wil je je ‘op rekening’ aanmelden? Stuur dan een email naar info@kleuteruniversiteit.nl en geef minimaal het volgende aan:
– Voor- en achternaam deelnemer(s)
– Voorkeur workshops (geef per deelnemer 5 voorkeuren aan: een ‘top 3’ en 2 reserves, zie hieronder)
– Naam en adres school (t.b.v. de digitale factuur)
– Emailadres(sen) van de deelnemers en eventueel een telefoonnummer waar we jullie kunnen bereiken.
Voor alle aanmeldingen zijn de annuleringsvoorwaarden uit onze algemene voorwaarden van toepassing.
Tip: Als je in het primair onderwijs werkt, heb je conform je CAO recht op twee uur per week individuele professionele ontwikkeling bij een voltijdbaan. Deze tijd staat los van teamscholingen en kan worden gespaard tot scholingsdagen. Verder is er per school gemiddeld tenminste 500 euro per FTE beschikbaar voor deze scholingen. De personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad beslist meestal hoe het totaalbudget wordt verdeeld. Doe dus navraag op jouw school en zorg ervoor dat je jouw budget kunt inzetten voor het bijwonen van een Kleuteruniversiteit inspiratiedag!
Workshop voorkeur
Bij de bestelling van je tickets voor deze dag kun je 5 voorkeuren opgeven (3 + 2 reserve) van welke workshops je wilt volgen. Geef dit per deelnemer (in de door jou gewenste volgorde!) aan, bijvoorbeeld A-B-C-(D-E). Koop je tickets voor meerdere bezoekers tegelijk? Geef dan voor iedere bezoekers de voor- en achternaam, de workshopvoorkeur en volgorde door.
De namen van de deelnemers en de workshopvoorkeuren kun je ook later per email doorgeven via info@kleuteruniversiteit.nl . Op basis van je voorkeuren delen we je in bij 3 workshops. Ongeveer een week vóór de inspiratiedag ontvang je een email met de definitieve workshopindeling. Wees op tijd want vol = vol !