Digibordles bij het prentenboek ‘De Bouwvakker’ van Liesbet Slegers.
Deze digibordles bevat 4 spellen. De kinderen helpen Sam de bouwvakker met zijn werk. De doelen die aanbod komen zijn woordenschat, tijd, cijfers, tellen en hoeveelheden.
Spel 1: Woordenschat; Kennen de kinderen de begrippen uit het boek ‘De Bouwvakker’? In dit spel moeten de kinderen het juiste plaatje kiezen bij een begrip bij het thema bouwen.
Spel 2: De goede volgorde; Het dagritme van de bouwvakker. Zet de speciaal voor deze les gemaakte tekeningen in de juiste volgorde, maar pas op voor de drilboor. Deze gooit zomaar alle plaatjes door elkaar.
Spel 3: Tel de stenen; Help Sam de bouwvakker met het metselen van de muur. Wijs het juiste aantal stenen aan. Dit spel biedt differentiatie:
– 1 ster: Cijfers 1 t/m 10
– 2 sterren: 11 t/m 20
Spel 4: Cijfers herkennen; Luister naar de opdracht en tel de voorwerpen in de tekeningen.
Let op! Alle digibordlessen van Kleuteruniversiteit zijn gemaakt in Microsoft Powerpoint en bedoeld voor gebruik op een PC met Windows. Om ze te kunnen gebruiken heb je versie 2007 of hoger op je computer nodig.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuke en uitdagende digibordles. De kinderen uit mijn klas hebben de activiteiten zelfstandig op de computer gemaakt en dit ging heel erg goed. De opdrachten worden duidelijk uitgelegd en er is voldoende differentiatie waardoor groep 1 en groep 2 ermee aan de slag kunnen. Er zijn taal en rekenactiviteiten die goed aansluiten bij het project bouwen. De digibordles ziet er fris en vrolijk uit. Dat de tekeningen en plaatjes uit het boek “De bouwvakker” zijn gebruikt maakte het voor de kinderen extra leuk want dat boek kenden ze inmiddels!
Dieke (geverifieerde eigenaar) –
Erg fijne digibordles. De kinderen zijn erg enthousiast over het thema bouwen. Het boek De Bouwvakker spreekt ze erg aan. Heel fijn dat ze zelfstandig met deze les aan de slag kunnen. Woordenschat, tellen, cijfer herkenning en de dagritme van een bouwvakker komen aan bod. Goede oefeningen en de kinderen zijn er vol enthousiasme mee aan het werk!
Agnes (geverifieerde eigenaar) –
Wat zit de les goed in elkaar. De leerlingen zijn super enthousiast en kregen alle maar complimentjes van mijn collega’s, omdat ze al zoveel moeilijke woorden kenden. De lessen op het Digibord sluiten goed aan op de lessen in het project bouwen met Sam. De leerlingen kunnen,na een keer in de kring, zelfstandig aan de slag op het Digibord.