Digibordles bij het prentenboek ‘De boer’ van Liesbet Slegers.
Deze digibordles bevat maar liefst 6 spelen waarbij spelenderwijs aan verschillende doelen wordt gewerkt: woordenschat, tijd, tellen en hoeveelheden, wereldoriëntatie en aanvankelijk lezen.
– Spel 1: Woordenschat; Weet jij hoe de kleding van de boer en zijn gereedschap heet?
– Spel 2: Logische volgorde; Wat gebeurt er met de melk? De plaatjes staan niet in de goede volgorde. Maak jij het goed?
– Spel 3: Telspel; Bij deze les kun je kiezen voor 3 niveaus:
1 ster: tellen 1 t/m 5
2 sterren: luister hoeveel koeien hoor je loeien?
3 sterren: Kijk goed hoeveel koeien er zijn, hoeveel loeien er en hoeveel zijn er stil?
– Spel 4: Het werk van de boer; Luister naar de zin en klik het juiste plaatje aan.
– Spel 5: Tractor race; Welke tractor is als eerste aan de overkant? En welke als laatste?
– Spel 6: Woorden lezen; Lees het woord en klik steeds op het juiste plaatje.
Let op! Alle digibordlessen van Kleuteruniversiteit zijn gemaakt in Microsoft Powerpoint en bedoeld voor gebruik op een PC met Windows. Om ze te kunnen gebruiken heb je versie 2007 of hoger op je computer nodig.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Kim den Ouden (geverifieerde eigenaar) –
Een fijne digitale aanvulling bij het project “Op de boerderij van boer Bert”. Ik heb de diverse oefeningen ingezet tijdens de ‘lossere’ momenten (na het fruit eten). De oefeningen spraken iedereen aan, er was sprake van een zeer hoge betrokkenheid. Diverse ontwikkelingsgebieden komen aan bod, bij diverse oefeningen kon ik ook nog differentiëren op niveau. Vaak plande ik deze activiteiten in als ik een activiteit van het project “Op de boerderij van boer Bert” gedaan heb. Dit zorgde ervoor dat de kinderen, behalve ook een zeer hoge betrokkenheid, ook succeservaringen opgedaan hebben!
Arjanne –
Een prachtige les die de kinderen heel goed zelfstandig kunnen doen! Door de verschillende niveaus kunnen heel veel kinderen hiermee aan de slag. De platen die gebruikt zijn spreken enorm aan waardoor de kinderen dit spel graag willen doen. Het spel waarbij de kinderen de woordjes moesten lezen vonden ze ook erg leuk. Alleen het woordje riek was erg lastig, omdat de kinderen bij mij in de groep hier in eerste instantie geen beeld bij hadden.