Let op: Het prentenboek waarop dit project is gebaseerd, had in een eerdere druk een andere titel (‘Boer Boris wil geen feest’). Mogelijk kom je deze versie van het prentenboek nog in bibliotheken tegen. In de nieuwste druk van het prentenboek is de titel gewijzigd in ‘Boer Boris – wij willen feest’. Voor het project maakt het niet uit of je een oude of een nieuwe versie van het prentenboek gebruikt, de inhoud is ongewijzigd.
Er is reden genoeg voor een feest op de boerderij van Boer Boris! Of toch niet?
Dit prachtige pakket biedt je veel reken- en taalactiviteiten met suggesties bij het boek ‘Boer Boris – wij willen feest’ van uitgeverij Gottmer, met teksten en illustraties door Ted van Lieshout en Philip Hopman.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Eline van der Plaat (geverifieerde eigenaar) –
Dit is weer een heel leuk project bij een heel leuk boek! Ik heb dit project gebruikt het thema boerderij, maar ik vond het leuk om eens een andere invalshoek te gebruiken dan een standaard boerderij project. Om deze reden heb ik gekozen voor dit project. Het boek wordt uitgewerkt, maar het onderwerp feest staat hier echt centraal. Er worden bij dit project verschillende soorten feesten uitgewerkt op allemaal verschillende manieren, dit had ik zelf nooit zo kunnen bedenken! Ik heb veel aan de suggesties gehad om concrete materialen te gebruiken. Hierdoor merk ik een hogere betrokkenheid bij de kinderen en gaat het thema meer leven. Want zeg nou zelf, was is leuker; echte ballonnen of illustraties van ballonnen?
De les ‘’waar is het feestje?’’ is heel goed voor de ruimtelijke oriëntatie van de kinderen. De kinderen krijgen bij deze activiteit een plattegrond aangeboden en oefenen hiermee plaatsbepalende begrippen.
Ook de les waarin de kinderen spullen voor het feest moesten kopen voor zo Boer Boris te helpen, was een groot succes. Dit is een mooi voorbeeld van hoe de kinderen de materialen van de projecten van Kleuteruniversiteit zelf kunnen gebruiken in hun spelsituaties. Hierdoor verdiepten de kinderen zich nog meer in het onderwerp en hadden zij de mogelijkheid om deze opdracht uit te voeren op hun eigen niveau in interactie met een ander kind.
Door de afsluitende activiteiten in het project, merken de kinderen zelf ook dat het feest is. Het was dan ook een feestje om dit project uit te voeren!