Het kalenderjaar loopt ten einde, en eerlijk is eerlijk, wij als leerkrachten ook! De Sinterklaasperiode is afgesloten en de kerstboom staat in de klas. In deze gezellige maar drukke periode kunnen we allemaal wel wat hulp gebruiken om de kerstvakantie te halen. Ambassadeurs en kleuterjuffen Chantal, Ester en Janneke geven je ideeën om met de klas te gaan bewegen in deze periode.
Bewegen kan overal. In de gymzaal, op het schoolplein, in de gang of in het klaslokaal. De kinderen hoeven niet alleen te bewegen tijdens de gymles. Ze kunnen ook tijdens het bewegen aan verschillende doelen werken.
Aan de slag met taal
Rijmen:
Hang de kerstbomen uit de download met afbeelding op in de ruimte. Benoem een woord. De kinderen rennen naar de kerstboom toe waar dat woord op rijmt.
Begin-, midden-, of eindklank:
Schrijf een klank op de lege kerstbomen van de download op. Als het woord met deze klank begint, rennen de kinderen naar de desbetreffende kerstboom. Dit kan ook met de midden- of eindklank.
Woordenschat:
Leg woordkaarten neer die met kerst te maken hebben. Laat de kinderen rennen naar het woord dat jij zegt of in stukjes klapt.
Woordstukjes klappen:
Teken een hinkelparcours op het schoolplein of leg er eentje uit in de gymzaal. De kinderen pakken een woordkaart en hakken deze in klankgroepen. Voor elke klankgroep springen ze een stap vooruit; wie is er als eerste aan het eind van het parcours?
Letterherkenning:
Schrijf letters op de lege kerstboom uit de download. Schrijf op de kerstballen de corresponderende letters. Ren vanaf het startpunt naar de goede boom en leg deze neer waar hij hoort.
Aan de slag met rekenen
Sorteren op kleur:
Leg een mat in elke hoek van de zaal en in het midden. Op de middelste mat komen allerlei voorwerpen in vier verschillende kleuren te liggen. Vertel dat de matten in de hoeken kerstbomen zijn die nog versierd moeten worden. Elke kerstboom heeft versiering in zijn eigen kleur. De kinderen sorteren de kleuren bij de juiste kerstboom
Sprongen van twee:
Maak kerstballen van ronde vouwblaadjes en schrijf de getallen tot en met 20 er op. Leg ze op de grond en laat de kinderen springen naast de even of oneven getallen en laat ze hardop tellen.
Telrij:
Laat de kinderen de kerstballen met getallen in de juiste volgorde van de telrij leggen. Ze pakken een kerstbal, rennen naar de overkant en leggen het cijfer op de goede plek.
Buurgetallen:
Leg enkele kerstballen met getallen neer. Laat de kinderen de buurgetallen erbij leggen. Ze pakken een kerstbal en kijken naast welke kerstbal deze hoort. Daar rennen ze naartoe en leggen de kerstbal ernaast.
Tellen:
Plak de kleine kerstbomen uit de download op een sjoelbak of op een doos. Teken op de kerstboom enkele ballen. Sjoel met teldoppen of andere voorwerpen die goed schuiven tegen de bomen aan. Tel de punten voor elke teldop die een boom raakt
Getalbeelden:
Schrijf op de lege kerstboom uit de download de getallen 1 t/m 12. Hang de kerstbomen op de muur in de zaal. Maak een eenvoudig parcours. Leg je sinterklaaspakjes nog niet in het magazijn, of gebruik vierkante vouwbladen. Schrijf op elk pakje een dobbelsteenbeeld. De kinderen brengen het pakje via het parcours naar de juiste kerstboom.
Aan de slag in de speelzaal
Verdeel de zaal in vakken
- Plak kerstbomen op blokken uit de bouwhoek en zet deze in een bowling opstelling. Laat de kinderen met een bal de bomen omrollen.
- Plak kerstbomen aan de rand van een bank naast elkaar. Teken op de kerstbomen enkele kerstballen die de punten weergeven. Leg een hoepel met een ring en stok een paar meter afstand. Laat de kinderen met de stok de ring onder de bank door schuiven. De kinderen kunnen de punten tellen die op de kerstbomen staan.
- Vertel dat het klimrek een kerstboom is. Laat de kinderen met een lintje het rek inklimmen en deze ergens ophangen. Het maakt dus niet uit hoe hoog de kinderen klimmen als de kerstboom maar versierd wordt.
- Maak een parcours waarbij de kinderen met een kunststof kerstbal op een lepel overheen moeten. Let op dat de kerstbal niet op de grond valt.
- Laat de kinderen zoveel mogelijk cadeautjes stapelen en daarna voorzichtig naar een “cadeautafel” brengen. Hoeveel cadeaus kunnen de kinderen stapelen zonder dat ze vallen?
Kerstboom estafette:
Verdeel de kinderen in groepen van vier. Leg voor elke groep twee hoepels neer; een aan de ene kant van de zaal en een aan de andere kant. Leg in de starthoepel voor elke groep vier driehoeken, een rechthoek en een ster (die samen een kerstboom kunnen vormen) en vijf stuks kerstversiering naar keuze (denk aan stukjes slinger, kerstballen ed). De kinderen rennen om beurten met een item naar de hoepel aan de overkant, leggen het daar neer en rennen terug om de volgende aan te tikken die dan mag gaan rennen. Als alle items aan de overkant zijn moet het hele groepje naar de overkant rennen om de kerstboom goed neer te leggen. Het groepje dat dat als eerst voor elkaar heeft is de winnaar.
Spel: ballendief
Leg een mat in het midden van de zaal; dit is de kerstboom. Op de boom liggen versieringen; ballen en slingers. Leg in de vier hoeken van de zaal ook matten. Bij de kerstboom staat een (of meer) bewaker(s). De andere kinderen proberen de versieringen te stelen. Ze mogen één item per keer pakken en naar hun mat in de hoek brengen. Als ze worden getikt door de bewaker leggen ze het item terug en beginnen weer vanaf de mat. Spreek van tevoren een tijd af (bijvoorbeeld twee minuten). Lukt het de dieven om alle items te stelen? Of doet de bewaker zijn werk zo goed dat er nog versiering overblijft in de boom?
Wij hopen dat je met deze blog inspiratie hebt om lekker te gaan bewegen met de kinderen. Mocht je nog meer tips hebben met beweegactiviteiten rondom kerst of heb je vragen over de tips die wij hebben gegeven, laat het ons gerust weten! Dit kan via de Facebookgroep ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit’ of stuur ons een berichtje via instagram @jufesterklaver, @kleuterjuf_janneke en @jufchantal__.