De lente komt er weer aan! Merk je het ook? De dagen worden lange, de bloemetjes komen tevoorschijn en langzaam wordt het beter weer. Arina van Gelder, werkzaam als leerkracht in groep 2-3 op IKC De Brink in Zwijndrecht en Maartje Ramakers, werkzaam als leerkracht in groep 1-2-3 op basisschool de Weiert in Arcen, geven je in deze blog inspiratie voor hoeken tijdens de lente. Het verzinnen van hoeken in de lente valt nog niet mee, want hoe speel je lente?
De lente: het is een seizoen waarmee je veel verschillende kanten op kunt. De natuur verandert zichtbaar en veel kleuters zijn zich bewust van het groeien en bloeien van planten en bloemen in hun omgeving. Daarbij aansluitend zijn De moestuin en De bloemenwinkel geschikte thema’s om te behandelen tijdens de lenteperiode. Ook jonge dieren, dieren op de boerderij en insecten zijn populaire onderwerpen tijdens de lente. In deze blog delen we ideeën en inspiratie voor verschillende hoeken tijdens komend seizoen.
Huishoek
Het is bijzonder zinvol om de hoeken met elkaar te verbinden om ‘verkeer’ in het spel te creëren. De kinderen uit de huishoek komen naar de themahoek van de boerderij met een winkel of bloemenwinkel en kopen daar producten. De producten uit de bloemenwinkel gebruiken ze vervolgens om de huishoek aan te kleden en met de producten van de boerderij bereiden ze een maaltijd. Een andere toevoeging in de huishoek kan een mand, picknickkleed en eten zijn. Het toevoegen van nieuwe materialen en het wisselen hiervan is voldoende om rijk spel uit te lokken.
Boerderij- of bloemenwinkel
Richt een winkel in waar kinderen producten kunnen kopen. Afhankelijk van het thema waar je aan werkt kan dit een boerderijwinkel zijn met boerderijproducten of een bloemenwinkel waar kinderen hun eigen boeket kunnen samenstellen en kopen. Hang prijskaarten, posters en bestellijsten op en leg reclamefolders neer. Het is direct een geschikte activiteit om kinderen deze zelf te laten schrijven en tekenen in de schrijfhoek. Het inpakken van bloemen en producten levert goede meetactiviteiten op.
Zand- watertafel
De zand- en watertafel is dé plek om tijdens de lente te vullen met potgrond, schepjes en kweekpotten van diverse maten. Laat kinderen de potten vergelijken op inhoud en grootte, of laat ze echt bloembollen en plantjes poten. Zorg voor een gieter zodat ze de planten water kunnen geven. Laat de kinderen naambordjes bij de plantjes maken en steek deze in de aarde bij de plantjes. Op die manier koppel je taal aan spel en stimuleer je kinderen spelenderwijs om betekenisvolle woorden te schrijven. Naast het experimenteren met inhoud kunnen kinderen de gepote planten verzorgen en de groei hiervan volgen. Later in deze blog geven we je hiervoor een idee voor in de rekenhoek. Dit zou je natuurlijk ook aan de zand- watertafel kunnen verbinden!
Insecten onderzoekhoek
Zet insectenpotjes en vergrootglazen klaar en laat kinderen deze tijdens het buitenspelen gebruiken om naar insecten te zoeken. Neem de kriebelbeestjes mee de klas in en richt een onderzoek- of natuurhoek in waar kinderen de insecten goed kunnen bekijken. Hang posters op waarop kinderen kunnen zoeken welk insect ze hebben en zorg voor papier en schrijfmateriaal. Door dit aan te bieden kunnen kinderen de beestjes die ze gevonden hebben natekenen en eventueel de juiste naam opschrijven. De vleugels van een vlinder zijn bijvoorbeeld heel erg geschikt om het spiegelen op een speelse manier aan te bieden. Hang ter inspiratie afbeeldingen van vlinders op. De meeste vlinders zijn namelijk beschermd en mag je kinderen dus niet laten vangen. Ook hebben wij een hele leuke download gemaakt voor bij deze blog, een insecten onderzoeksblad. Je vindt hem hier!
Bouwhoek
Bied in de bouwhoek kweekpotten van verschillende groottes aan. Laat kinderen experimenteren en bouwen met de potten. Denk ook aan het neerleggen van een grasmat, op die manier stimuleer je om (moes)tuintjes te bouwen. Wc-rollen kunnen dienen als bouwstenen voor een bijenkorf. Wanneer je werkt over de boerderij of jonge dieren kunnen boerderijdieren in de bouwhoek natuurlijk niet ontbreken. Leg verschillende dieren neer en geef de kinderen bijvoorbeeld de opdracht om een hok te bouwen voor de dieren, zonder dat de dieren bij elkaar in het hok komen. Je stimuleert kleuters op die manier om te categoriseren. Tevens kunnen de kinderen een hek om een akker bouwen waar de (speelgoed)groenten verbouwd worden. Aansluitend bij de opdrachten in de insecten onderzoekhoek kunnen kinderen met Kapla ook insecten bouwen in de bouwhoek.
Rekenhoek
Zet op de vensterbank een aantal bloemen en houd de groei bij met bijvoorbeeld linking cubes, Duplo of teldopjes. Laat kinderen bij de planten noteren hoeveel dopjes ze al hoog zijn. Vergelijk de groei van de verschillende planten en voer samen een gesprek over welke voedingsstoffen bloemen en planten nodig hebben om te kunnen groeien. Bespreek welke bloem het hardst groeit en vergelijk deze met elkaar. Het is heel zinvol om de kinderen de verschillende stadia van de groei te laten natekenen, hiermee betrek je ze nog meer bij het groeiproces. Laat de tekeningen ook eens mee naar huis nemen om de ouderbetrokkenheid te verhogen. Je zou er zelfs een opdracht aan kunnen verbinden: teken hoe je denkt dat de bloem er aan het eind van de week uitziet. Het kind kan het hier thuis met ouders over hebben, dit stimuleert gesprek en vergroot de woordenschat van kinderen. Ook in huishoudens waar geen Nederlands gesproken wordt is de opdracht uit te voeren, omdat er in de thuistaal kan worden overlegd.
Met (bad) eendjes kunnen kinderen de getalsymbolen oefenen. Onder ieder eendje staat een getalsymbool, aantal stippen of vingerbeeld. De kinderen tillen het eendje op en kruisen op een (bingo) kaart het juiste cijfer af. Helemaal leuk als de eendjes ook echt zwemmen in bijvoorbeeld de watertafel. Uiteraard is dit idee ook uitvoerbaar met vormen en letters.
Tuff tray
Een simpele tekening van een bloem of een (jong)dier in de tuff tray en loose parts om dit mee op te vullen, laat kinderen nadenken en samenwerken. Het daagt kinderen uit om veel taal te gebruiken. Maak een foto van het eindresultaat, print deze foto’s en hang ze op in de hoek. Een foto van het resultaat kan voor andere kinderen weer een duidelijk voorbeeld en inspiratie zijn.
Natuurhoek
Het is leuk om met de kinderen lente parfum te maken. Zoek met de kinderen naar lentebloemen, gras, takjes, besjes en ander natuurlijk materiaal. Laat de kinderen van thuis een klein potje of flesje meenemen. Een klein laagje water en de gevonden natuurlijke materialen leveren een echte lente parfum op. De kinderen maken zelf een etiket en verzinnen een naam voor hun parfum. Zo kan de schrijfhoek ook weer gekoppeld worden aan de natuurhoek.
Mocht je met de hoekideeën aan de slag gaan, deel dan vooral een foto in de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit. Wil je meer van de hoeken in onze klassen zien? Volg ons dan op Instagram: @deklasvanjufmaartje en @juf_arina.