Momenteel staan er al meer dan 500 Kleuteruniversiteit-projecten online. Wij snappen dat het lastig is om een keuze te maken, het zijn er immers zoveel! Deze keer lichten wij een aantal projecten voor je uit die nét even anders zijn dan de rest. Leuke, speelse en verrassende projecten die zeker de moeite waard zijn om eens uit te voeren. Welke project kies jij? Laat het ons weten!
1. Gewoon gek
‘Gewoon gek’ is de dierenwereld op zijn kop. In dit project vind je twaalf activiteiten waarin een tegenstelling centraal staatNat en droog, stout en lief, groot en klein, alleen en samen, ruzie en goedmaken, gewoon en … gek! Naast de tegenstellingen worden er meerdere doelen behandeld in dit pakket.
Begin elke activiteit met het bekijken van de bijbehorende prent in het boek ‘Gewoon gek’. Sluit het project af met het gezellige ‘Gewoon gek op pad’ gezelschapsspel. Tijdens dit spel komen verschillende tegenstellingen uit het boek ‘Gewoon gek’ nog eens voorbij, verpakt in leuke opdrachten die de kinderen uitvoeren.
2. De coole cowboy
Ik was een coole cowboy. En jij was jonkvrouw prinses.
In dit project, bij het prentenboek De coole cowboy van Tjibbe Veldkamp en Wouter Tulp, werk je samen met de kinderen toe naar een verkleedfeest. Dit pakket bevat activiteiten met taal, rekenen, sociaal emotionele vaardigheden en programmeren. Ondertussen beleef je heel veel plezier met cowboys, prinsessen, ridders en meer.
Naast het project in PDF formaat, bevat deze download ook een origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Coole cowboys’. Naast dit reguliere project hebben is er ook een plusproject cowboys. Geschreven bij het boek Willewete ‘Cowboys’ van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund, voor kinderen die net wat extra uitdaging nodig hebben!
Sigrid vertelt: “Het project is op verschillende momenten goed te gebruiken. Het gaat veel over verkleden en past dus prima in de tijd van carnaval, maar omdat je toewerkt naar een soort speldag is het ook perfect te gebruiken als aanloop naar een juffendag/speldag/verjaardag of als slotthema.”
3. Met opa in het donker
Vannacht logeren de kinderen bij oma en opa. Gezellig samen op de grote zolder. Oma is er niet, dus zal opa voor hen zorgen. Dat kan hij best. Ja toch?
Ga mee logeren bij oma en opa. Speel verstoppertje met opa en heb veel plezier! Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten en drie gezelschapsspelletjes voor de Kinderboekenweek 2016 bij het thema ‘Voor altijd jong’. Hier kun je twee weken mee aan de slag. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Met opa in het donker’ van Stefan Boonen en Marja Meijer.
Fabine vertelt: “Wat een leuk project is dit! Een veelzijdig project met veel verschillende activiteiten waarbij aan veel verschillende doelen wordt gewerkt. En helemaal in de belevingswereld van de kinderen! Opa en oma waren al het onderwerp van gesprek in onze klas (we hebben veel oppas-opa’s en -oma’s), maar na dit project helemaal!”
4. Roza Rozeur, ingenieur
Dingen mislukken. Dat hoort bij het leven. Fout gaat het pas als je op hebt gegeven.
Waar andere mensen troep zien, ziet Roza Rozeur inspiratie. Ze bedenkt en maakt de meest geweldige ontwerpen. Ze leert gaandeweg dat je je niet hoeft te schamen voor een mislukking, maar er juist een feestje van te maken. Want als iets mislukt, heb je iets geleerd! Dit project bij het boek ‘Roza Rozeur, ingenieur’ van Andrea Beaty en David Roberts, vertaald door Edward van de Vendel, stimuleert de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van kinderen. Ze leren dat fouten maken mag, ze leren mislukkingen vieren. Voldoende voor drie weken vol ontwerpen, taal en rekenen! Met als afsluiter een echte Escape Room.
Ellen vertelt: “Een pareltje, die zeker 5 sterren waard is: het project ‘Roza Rozeur, ingenieur’. Fouten maken mag. Nee, fouten maken moet om er sterker uit te komen. Tijdens het project hebben we allemaal geleerd dat we de mislukkingen vieren. Want, daar leer je van. Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar alle kinderen hebben van Roza geleerd. Het creatieve kind is uitgedaagd om een gemaakt ontwerp te verbeteren. Het kind met faalangst leert dat fouten maken je juist succesvol maken. Het onzekere kind komt veel zelfverzekerder over. Het egocentrische kind leert spelenderwijs samenwerken. En de juf genoot van alle groeimomenten, die zichtbaar werden.”
5. Alle dieren drijven
Op een dag deed ik mijn ogen eens goed open. Ik keek. Ik schrok.
Samen maken wij de wereld mooi. Wat is jouw wens voor de wereld? En jouw wens voor de klas? Aan de hand van het prachtige boek ‘Alle dieren drijven’ van Annemarie van Haeringen en Gideon Samson kun je met dit lespakket drie weken aan de slag met onderzoeken, ontwerpen, taal, rekenen en sociaal-emotionele activiteiten.
6. De krijtjes staken!
Teun wil een tekening maken, maar als hij zijn kleurdoos opendoet vindt hij alleen een stapel brieven van zijn kleurkrijtjes. Ze staken!
De krijtjes zijn verdwenen! De kinderen kunnen ze weer terugverdienen met allerlei activiteiten. Ondertussen leren ze van alles over kleuren en gevoelens. Dit pakket bevat diverse taal-, reken- en creatieve activiteiten voor drie weken.
Dieke vertelt: “We hebben 3 weken met veel plezier aan dit project gewerkt. De kinderen hebben er erg van genoten. We hebben ervoor gekozen om elke dag een kleur centraal te zetten. De kinderen kwamen met kleren in die kleur aan naar school en in de klas hebben we dingen gezocht in dezelfde kleur. Na de kringactiviteit uit het project konden de kinderen ook een krijtje van die kleur verdienen. Dat vonden ze leuk! Het project en het boek sprak de kinderen enorm aan. Dit project gaan we zeker nog een keer gebruiken!”
7. Het kringloopwinkeltje
Welkom in De Kringloopwinkel
het winkeltje van Pieterjan
hij heeft veel leuke dingen
die je bij hem kopen kan.
In dit project vind je reken- en taalactiviteiten, een creatieve opdracht en een les Engels bij het boek ‘Het Kringloopwinkeltje’ van Marianne Busser, Ron Schröder en Ingrid ter Koele.
Linda vertelt: “Wederom een superleuk project! Ik ben sowieso al fan van de winkeltjes serie en vond het heel leuk om met dit thema te werken. Sommige kinderen uit de klas kenden de kringloopwinkel al wel, omdat ze er wel eens geweest waren, voor anderen ging er een wereld open! We hebben dan ook met de klas een bezoek gebracht aan de kringloopwinkel in ons dorp en de kinderen mochten daar ook iets kleins kopen per groepje.”
8. Raar – rekenproject
Op een dag ligt er iets vreemds op de grond. Wat is het?
Dit rekenproject is geschreven bij het boek ‘Raar‘ van Mark Janssen. In het verhaal vinden de dieren een spiegel. Ze weten niet wat het is en doen gaandeweg allerlei ontdekkingen. In het project vind je bijpassende activiteiten binnen de domeinen meten en meetkunde.
9. Een taart voor kleine beer
Kleine Beer is jarig. Varkentje bakt voor hem een taart. Maar is die taart wel lekker genoeg?
Met dit project, geschreven bij het boek ‘Een taart voor kleine Beer’ van Max Velthuijs, leren de kinderen alles over bakken, wegen, ingrediënten en de keuken. Met diverse taal- en rekenactiviteiten, hoeken en creatieve ideeën heb je voldoende lesstof voor 4 weken!
Meriël vertelt: “Wat een geweldige start van dit project. Alles gaat mis! Gelukkig ontvangen we daarna een brief van Varkentje. De kinderen worden op deze manier helemaal meegenomen het project in. De kinderen verdienen na activiteiten een ingrediënt, aan het einde kun je met de klas een taart bakken. Genoeg leuke/ leerzame activiteiten om een thema mee te vullen. De suggesties voor de hoeken zijn ook heel fijn, je kunt met dit project zó een aantal weken aan de slag!”
10. Talenten – Tin doet zijn zin
De andere vogels vinden dat Tin moet leren vliegen.
Maar Tin heeft het veel te druk met heel andere dingen.
In dit project bij het boek ‘Tin doet zijn zin’ van Bianca Antonissen en Lisa Brandenburg ontdekken de kinderen waar zij goed in zijn. Aangevuld met activiteiten rondom vogels kun je met dit project drie weken aan de slag.
Anouk vertelt: “Het project ‘Talenten’ is een prachtig project om te werken over de kwaliteiten en vaardigheden van kinderen. Het boek ‘Tin doet zijn zin’ staat centraal in dit project en geeft direct aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan over talenten. Aan de hand van het boek en het project ging ik samen met mijn klas in gesprek over verschillende talenten, hoe iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft en dat het oké is als je ergens wat minder goed in bent. Een kind zei: ‘Ja maar juf, ik kan dat niet zo goed. Maar ik ben in tekenen dan wel weer goed. Net als Tin, die had ook zijn talent!’ Aan de hand van dit soort bevindingen gingen wij in gesprek over hoe iedereen uniek is. Het project is dus erg geschikt om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, maar daarnaast zitten er ook genoeg reken- en taalactiviteiten in dit project.”
11. De lekkere lange agent
‘Nee, jij mag geen agent worden. Je bent te klein.’
In dit project bij het boek ‘De lekker lange agent”, van Tjibbe Veldkamp en Gustav Dejert, leren de kinderen alles over meten, kleuren en basisbegrippen. Sluit het project spectaculair af met een bezoek van een echte agent! Geschikt voor kleuters vanaf 3 jaar.
Caroline vertelt: “Dit project is gewèldig voor een groep jonge kinderen, aan het begin van het schooljaar, of in een groep voor kinderen die wat extra aandacht nodig hebben .Goede variatie in opdrachten, bij een fantastisch boek!”