Over twee weken is het zover.. de lente begint! De bloemen komen op, lammetjes worden geboren, de koeien mogen naar buiten en de zon laat zich steeds vaker zien. Natuurlijk wil je aandacht geven aan dit seizoen. Wij hebben een ruim aanbod aan lente-projecten. Om de lente te vieren hebben wij 9 hele leuke projecten op een rijtje gezet waar je lentekriebels van krijgt! Hoe vieren jullie de lente? Laat het ons weten!
1. Kolletje & Dirk, daar is de wolf
Kolletje en Dirk gaan in het bos op zoek naar de wolf.
Ze zien een staart, poot of oor tussen de struiken of achter een boom.
Maar een wolf heeft toch geen pluimstaart? Of een wroetneus? Of stekels?
Waar zit de wolf verstopt?
Ga met Kolletje en Dirk mee, op zoek naar de wolf! Dit natuurproject is geschreven bij het prentenboek ‘Kolletje & Dirk, Daar is de wolf’ van Pieter Feller en Natascha Stenvert. Het bevat taal- en rekenactiviteiten, een creatieve activiteit, een spel- en bewegingsles, een muziekles en suggesties voor natuuronderwijs. Met dit project kun je ongeveer drie weken aan de slag.
2. Lente, met Anna naar buiten
De zon schijnt heerlijk vandaag. Het is lente! Anna trekt haar laarsjes aan en gaat op ontdekkingstocht.
Wat Anna buiten tegenkomt, ontdek je in het project ‘Lente – met Anna naar buiten’. Dit project van 154 pagina’s bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een les Engels, spel- en bewegingslessen en suggesties voor de hoeken aan de hand van de boeken ‘Anna en de lente’ en ‘Het dikke Boerderijboek’, met extra illustraties van Kathleen Amant.
Nathalie vertelt over dit project: “Zoek je een leuk project, waar de kinderen veel leren over de lente? Dan is dit project echt een aanrader! Wat fijn is bij dit project is dat de lessen ook teruggrijpen naar het boek. Je behandelt het boek dus vaker en herhaling is natuurlijk goed. Het fijne aan dit project is ook de ideeën voor de hoeken en de spellessen in de speelzaal. Bij elke les staan de doelen beschreven en de doelen zijn aan te passen aan het niveau van je klas. Een aanrader is het openen van het thema met behulp van de eerste les die beschreven staat. Als je juf (of meester) verkleed als Boerin Bertha komt, plezier gegarandeerd en wat een betrokkenheid!”
3. Kleine blauwe truck
Grote gele truck zit vast in de modder. Kleine blauwe truck duwt, de andere dieren duwen. Zal het lukken hem weer los te krijgen?
Kleine blauwe truck wil wel helpen, maar allen lukt het hem niet de grote truck los te duwen. Gelukkig heeft Kleine blauwe truck heel veel vrienden die hem wel willen helpen! In dit project bij het boek ‘Kleine blauwe truck‘, geschreven door Alice Chertle en geïllustreerd door Jill McElmurry, leren de kinderen alles over de boerderij. Bij elke activiteit komt er een dier bij. Sluit het project af met een bezoek aan de boerderij.
4. De wielrenner
De wielrenner moet hard trainen, gezond leven, goed eten en op tijd rusten. Zo bereidt hij zich voor op de wedstrijden die hij met zijn ploeg gaat rijden. Start, daar gaan we!
Rijdt met de wielrenner mee en beleef een geweldige rit! Bekijk de rugnummers van je ploeggenoten, zorg ervoor dat je gezond eet, zet reserve fietsen op de volgwagen en lees je prestaties af in een diagram. Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten en een les Engels bij het boek ‘De wielrenner’ van Liestbeth Slegers. Met deze activiteiten kun je zeker twee weken aan de slag. Besteed aandacht aan bekende wielerrondes zoals de Tour de France en Giro d’Italia!
5. Project lente – met de vier kaboutertjes
De vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes doen samen in het bos heel veel kabouterklusjes.
Help de kabouters mee en beleef de lente samen met hen! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuuractiviteit, Engelse les, bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken voor vier weken bij het boek ‘De vier kaboutertjes in de lente‘ van Marianne Busser, Ron Schröder en Hanneke de Jager.
Agnes vertelt over dit project: “Nadat we in de herfst kennis hadden gemaakt met de 4 kaboutertjes, en dit was een groot succes, moesten de kaboutertjes in de lente wel terug komen. En hoe?! De leerlingen waren misschien nog wel enthousiaster dan in de herfst. Het fijne aan dit project is dat de taal- en rekenactiviteiten bij elkaar passen.
Het leefde echt bij de kinderen! Zodra we buiten kwamen, gingen ze op zoek naar de dingen die ook in het boek voorkomen; bloemen, vlinders, kikkers, rupsen etc. Maar ook tijdens de activiteiten waren ze razend enthousiast en hebben ze veel over de lente geleerd.”
6. Kabouterpad Lente
Kabouter Klaas ontdekt de lente, en de kinderen ontdekken met hem mee! Een kabouterpad organiseren was nog nooit zo eenvoudig! Verken de omgeving van de school en ontdek samen met jouw groep al het moois dat de lente heeft te bieden. Dit pakket bevat 20 activiteiten die met één of meerdere groepen zijn uit te voeren in de lente.
7. Rupsje Nooitgenoeg
“Op een mooie zondagmorgen ging de zon stralend en warm op en uit een eitje kroop een piepklein hongerig Rupsje. Hij ging op weg om eten te zoeken.”
Ga je mee op weg met Rupsje Nooitgenoeg? Dit pakket van 84 pagina’s bevat spellen en kringactiviteiten bij het wereldberoemde boek ‘Rupsje Nooitgenoeg’ van Eric Carle. Voor elke dag is er een reken- en taalactiviteit met de lekkernij die het Rupsje tegenkomt. Als de rups zijn buikje vol gegeten heeft, wordt het project met een verrassende activiteit afgesloten.
Ingelien vertelt: “Dit project bevat hele duidelijke en eenvoudige lessen. Iedere dag voer je een reken- en een taalactiviteit uit waarbij de rups groeit, de kinderen ontvangen een onderdeel van het lijf. Dit stimuleert enorm! Dit project geeft ook genoeg ideeën die je toe kunt passen binnen een ander thema. Als afsluiter heb ik alle kinderen een bakje fruit mee laten nemen, zoveel mogelijk verschillende soorten. Dit hebben we bekeken, besproken en daarna heerlijk opgegeten. De kinderen mochten hun bakje vullen met allemaal verschillende soorten fruit. Ze voelden zich een echt Rupsje Nooitgenoeg!”
8. Actiebladen lente
Dit goed gevulde pakket van 138 pagina’s bevat 12 sets actiebladen in lentesfeer, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten rondom oriëntatie, onderzoeken, meten, motoriek, waarnemen en meer.
Jonge kinderen moeten ervaren om te kunnen begrijpen. Grijpen = begrijpen. Actief bezig zijn dus. Met deze actiebladen is het kind continu aan het ontdekken. Tijdens het ontdekken gebruikt het kind alle zintuigen. Dat zorgt voor een beter en breder begrip.
9. Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft
Als de kleine mol op een dag zijn kop boven de grond steekt, gebeurt het:
het is rond en bruin en ziet er een beetje uit als een worst en het komt precies op zijn kop terecht.
Mol gaat op zoek naar de dader.
Poep is een dankbaar onderwerp in de kleutergroep. Vieze woorden en dingen vinden kleuters reuze interessant. Hoe leuk is het dat dit project helemaal over poep gaat! Het project is geschreven bij de klassieker ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’ van Werner Hofzwarth en Wolf Erlbruch. In dit boek gaat de kleine mol naar verschillende dieren om te ontdekken of zij op zijn kop hebben gepoept. Bij elk dier voer je twee activiteiten uit op het gebied van rekenen, taal, kunstzinnige vorming, muziek en spel en beweging. Met dit project kun je drie weken aan de slag.