Nathalie Vermeule is leerkracht op de Gaandeweg in Zwanenburg en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Op deze school werken ze met de Noordwijkse Methode. Schoolbreed staat er dan een thema centraal. In dit blog blikt ze alvast terug op het afgelopen schooljaar en de projecten van Kleuteruniversiteit. Zo trapt zij voor Kleuteruniversiteit de project top 3 actie af.
Halverwege het schooljaar kijken we al naar de thema’s die we schoolbreed gaan uitvoeren in het nieuwe schooljaar. Voor schooljaar 2017-2018 was er gekozen voor sprookjes (mythen en sagen), muziek en reisbureau Europa. Samen met mijn onderbouwcollega’s kijken wij wat er voor ons het beste bij past. Behalve deze schoolbrede thema’s besteden we bij de onderbouw ook nog aandacht aan Sinterklaas, Kerstmis, Pasen en de seizoenen.
Sprookjes, mythen en Sagen
Gelukkig hebben wij een erg enthousiast team en konden wij dit thema grotendeels met elkaar voorbereiden. We zagen de opening dan ook groots voor ons: verkleed als een karakter uit een sprookje, dansend op het schoolplein op het liedje van de Sprookjesboom. Dit was erg herkenbaar voor alle kinderen en ze vonden het natuurlijk geweldig om hun juf/meester/directeur zo te zien dansen. Tijdens dit thema hebben wij gebruik gemaakt van beide sprookjes projecten (sprookjes 1 en sprookjes 2 van Kleuteruniversiteit). Als afsluiting hebben we bij de onderbouw het sprookjesfeest, eveneens van Kleuteruniversiteit, gevierd. Hierin kwamen elementen terug die de kinderen geleerd hebben.
Muziek
Voor het thema muziek hebben we eerst lessen gebruikt van Peter en de Wolf. Dit is een muzikaal sprookje, waarbij een jongen (Peter) zonder toestemming van zijn grootvader de tuin uit loopt. Peter komt veel dieren tegen die allemaal voor een ander geluid staan. Vervolgens hebben wij het project de beer en de piano uitgebreid uitgevoerd. Dit gaat over een beer die in het woud een piano vindt. Hij speelt er op en leert van alles … Als je hier meer over wilt lezen, zie mijn eerdere blog hierover.
Onze mannelijke collega’s in de schoolband.
Omdat de bovenbouw langer over een thema werkt, hebben wij nog tijd voor een extra project. Dit keer was het Lente – met Anna naar buiten. We hebben aan de hand van dit project veel gepraat over dieren en ook geluisterd naar de geluiden van de dieren. De eerste les van dit project is een les over het bekijken van een appel en het planten van de pitjes. Samen met mijn collega gingen we verkleed en speelden we de les mee. Wat een plezier bij de kinderen! Dit project gaat niet alleen over dieren, maar ook de verschillende soorten groentes.
Juf verkleed als Boerin Bertha n.a.v. het project
Reisbureau Europa
Voor het thema reisbureau Europa maken we gebruik van twee projecten.
- De gele ballon. De gele ballon vliegt over het land en leert de kinderen veel. Het fijne is dat de gele ballon vaker voorkomt en de kinderen herkennen het dus ook als les van het project. Een absolute aanrader is de les de ballonnenverkoper uit dit project. Wat een plezier bij deze les en wat waren de kinderen goed aan het tellen met hun geld!
- Pim Piloot. Na de meivakantie starten we met het leuke project over Pim. Ik ben benieuwd wat onze favoriete les van dit project wordt. Maar dat we veel gaan leren en plezier hebben staat vast!
Welke projecten we volgend schooljaar gaan doen is op dit moment nog niet duidelijk. Binnenkort hebben we een studiedag hierover, maar we moeten met meerdere mensen brainstormen. We gaan namelijk fuseren! Per 1 augustus 2018 werk ik niet meer op de Gaandeweg, maar op community school de Kameleon.
Dit was in ieder geval mijn top 3 voor het afgelopen schooljaar. Wat was jouw top drie? Kleuteruniversiteit nodigt jou uit een top 3 te maken, net als ik en met jouw deelname maak je kans op leuke prijzen! Klik hier voor meer informatie.