Nathalie Vermeule is leerkracht op de Gaandeweg in Zwanenburg en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Op deze school werken ze met de Noordwijkse Methode. Dit is een manier van thematisch werken waarbij het leerkrachten én kinderen eigenaarschap geeft in hun leren en werken gekoppeld aan duidelijk gestructureerde en overzichtelijke onderwijsdoelen. In dit blog vertelt ze je meer over hoe ze dit bij de kleuters vorm geeft.
Wij zijn begin vorig schooljaar begonnen met de studiemiddagen van Frum van Egmond van de Noordwijkse Methode. In januari 2016 zijn we begonnen met de Noordwijkse Methode in combinatie met de zogeheten atelierlessen. Het mooie aan deze methode is, is dat je werkt vanuit een thema. Nu zul je denken, dit doe je toch altijd al bij kleuters … Ja dat klopt, maar nu doen we dit schoolbreed. Wat hier mooi en waardevol aan is, is dat het thema door de hele school heen loopt, je een grootse opening en afsluiting hebt en je gebruik kunt maken van elkaars talenten. Je kunt bij deze lessen een methode gebruiken als bronnenboek. Bij de kleuters gebruiken wij de projecten van Kleuteruniversiteit.
Aan het eind van het schooljaar kijken we al naar onderwerpen voor het nieuwe schooljaar. Voor dit schooljaar was er gekozen voor sprookjes (mythen en sagen), muziek en reisbureau Europa. Dit zijn onderwerpen waar je ontzettend veel mee kunt en waar hele leuke projecten bij te vinden zijn.
Enthousiast als ik ben over deze vorm van thematisch werken, ben ik meteen op zoek gegaan naar de projecten die we zouden kunnen gebruiken. Tot mijn schrik zag ik dat er nog geen muziekproject was. Gelukkig hoorde ik van (juf) Sanne dat deze wel in de maak was.
En yes, het project was op tijd klaar! De start kon beginnen. De beer en de piano is een project dat gaat over muziek. Het gaat over een beer die op een dag een piano in het woud vindt. Na een tijdje speelt hij met die piano de mooiste muziek. De beer gaat naar de stad en hij wordt wereldberoemd. De kinderen worden aan Beers’ hand meegenomen door het bos naar de stad. Tijdens het voorbereiden werd ik al enorm enthousiast over de lessen die in het project staan. Zo gaat het echt niet alleen over muziek maar is het aanbod van lessen heel breed. Tijdens het project komen onder andere de volgende zaken naar voren: we luisteren naar pianomuziek, ontwikkelen ritmegevoel, kijken naar de emoties van beer, maken van losse klanken woorden door op de piano te spelen, tellen bloemen voor beer.
Om de voorkennis te activeren maak ik gebruik van verschillende werkvormen. In dit geval was dat een mindmap na een inspirerende workshop op de inspiratiedag van Kleuteruniversiteit.
In dit project zitten heel veel mooie lessen, ook met gebruik van muziek. De teksten zijn geschreven door Jeroen Schipper. De liedjes zijn enorm leuk en zingen makkelijk mee. Wat ook fijn is, is dat bij het project de liedjes als bestand bijgevoegd zijn, ook de instrumentale versie. De tekst staat in de bijlagen. Het zijn ontzettend leuke liedjes die je ook kunt meezingen als je niet heel muzikaal bent.
Wat een geweldige les is, is de les met de website kiesjeinstrument.nl. De kinderen en ik waren enorm enthousiast over deze website. Je kunt namelijk naar veel instrumenten luisteren en als je het digibord uit hebt staan kunnen de kinderen raden. Als je op het instrument klikt leer je ook meer informatie over dit instrument.
De mooiste les uit het project was voor mij zeker de les trots, waarbij de kinderen een tekening maken waar zij trots op zijn. Wat een mooie resultaten zijn hieruit gekomen. Het was voor mij een eye-opener dat de kinderen enorm rustig worden van pianomuziek. Ze luisterden goed naar de muziek en ‘zweefden’ mee op de melodie met hun ogen dicht. Erg gaaf om te zien!
Wij hebben langere tijd over dit project gewerkt en hebben er nog andere lessen en activiteiten bijgevoegd. Voor de muziek staat er in het project als tip dat je gebruik kunt maken van Spotify. De meeste muziek staat ook op YouTube, mocht je geen Spotify hebben.
De mooiste opmerking van een kleuter tijdens de uitvoering van het project? Bij een les gaat het over het muziekspel van Beer. Alle mensen krijgen een brok in hun keel van de muziek. Een meisje uit de klas zegt: ‘Juf, ik krijg ook een brok in m’n keel, het is zo mooi!’.
Mocht je na het lezen van mijn blog enthousiast geworden zijn over het gebruik van het muziekproject kijk dan eens in de webshop. En mocht je nog vragen hebben kun je die altijd aan mij stellen! Mail mij op: ambassadeur@kleuteruniversiteit.nl