Romy is leerkracht op basisschool De Gouden Griffel en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt zij over hoe het werken met Kleuteruniversiteit haar lesgeven heeft veranderd.
Na 6 voor jaar de kleuterklas was ik op zoek naar meer, meer in de zin van het lesgeven aan de kleuters. Er moest toch iets zijn wat mijn hart sneller zou laten kloppen, waar mijn enthousiasme een boost van zou krijgen …
Op school werken wij met Kernconcepten. Dit zijn onderwerpen die elk jaar schoolbreed worden aangeboden met verschillende leerdoelen als uitgangspunt. Bij deze onderwerpen verzinnen wij, mijn collega’s en ik, binnen de unit verschillende activiteiten waar de leerdoelen bij naar voren komen. Leuk, maar ik miste inspiratie.Tot ik vorig jaar met Kleuteruniversiteit in aanraking kwam.
Het begon allemaal met het project Winter. Ik bestelde het project op de site van Kleuteruniversiteit, nadat ik op Facebook een berichtje was tegengekomen. Ik heb het project uitgeprint en het voorbereiden kon beginnen. Na het doorbladeren van het project en elke les even te hebben bekeken kreeg ik al meteen zin om ermee aan de slag te gaan. Het project zag er leuk uit! Ik kon ook direct aan de slag, want bij verschillende lessen waren kaarten nodig. Deze zaten in de bijlagen, klaar om geknipt te worden. Onlangs zag ik een berichtje op Facebook staan van iemand die aangaf dat het knipwerk toch wel erg veel was. Dat dacht ik ook toen ik bezig was de kaarten van het winter project te knippen. Eerlijk is eerlijk, het kost even tijd. Daar staat tegenover dat je tijd bespaart omdat je de lessen zelf niet hoeft uit te denken. En ze werken bijzonder inspirerend, er vloeien als bijna vanzelf nieuwe lessen uit.
Na het knipwerk, het opschrijven van de lessen (zo fijn, de planning zit al in het project!) in mijn dagrooster en het halen van de bijbehorende boeken in de bibliotheek, was ik klaar om van start te gaan. Nu ga ik natuurlijk niet beschrijven hoe elke les van het project verliep in de klas. Maar ik zal je wel vertellen dat er een wereld voor mij open ging. Wat een leuke activiteiten!
Het werken vanuit een prentenboek alleen al zorgt voor een hoop enthousiasme zowel bij de kinderen als bij mij. Elke activiteit is zinvol en betekenisvol. Zinvol doordat je aan verschillende doelen werkt, die overigens ook bovenaan de les worden beschreven in het project. En betekenisvol gezien de les aansluit bij het boek; de kinderen leven helemaal mee in het verhaal en merken op dat de lessen over bijvoorbeeld de dieren uit het boek gaan. Dat maakt het extra leuk!
En dan heb ik het nog niet over de inhoud van de lessen gehad. Op een speelse wijze ga je aan de slag met de kinderen. De kinderen in mijn klas zijn door het werken met deze activiteiten veel meer betrokken, actief en vooral enthousiast. Dat laatste doet mijn hart weer sneller kloppen en geeft mijn enthousiasme een boost. En daar doe ik het voor!
Wat zo fijn is aan de projecten van Kleuteruniversiteit is dat je zelf in de hand hebt hoe je ermee aan de slag gaat. Zo kun je ervoor kiezen om zo nu en dan een project te gebruiken, maar je kunt er ook voor kiezen om een jaarindeling te maken met verschillende projecten. Zo kun je, ongeacht je net als ik aan vaste thema’s vanuit de school bent verbonden, heel goed gebruik maken van de leuke projecten.
Bij elk kernconcept dat wij op school bieden zoek ik nu een passend thema van Kleuteruniversiteit. Ik bereid de lessen met veel plezier voor (ja, zelfs het knippen doe ik met plezier) om deze met nog meer plezier te bieden aan de kinderen in de klas. Ik hoef vast niet uit te leggen waarom ik graag ambassadeur wilde worden van Kleuteruniversiteit … Ik vind: werken met Kleuteruniversiteit is een feestje, elk project weer!!
Ik wens je alvast heel veel plezier met het werken met de projecten van Kleuteruniversiteit! Voor vragen en/of tips kun je mij altijd mailen: ambassadeur@kleuteruniversiteit.nl