Nathalie Vermeule is leerkracht op de Gaandewegschool in Zwanenburg en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Ze staat al een aantal jaar voor de kleuters, maar heeft nog nooit een musical opgevoerd. In dit blog vertelt ze je meer over het werken met de musicals van Kleuteruniversiteit.
Nathalie: Kleuteruniversiteit maakt niet alleen hele leuke projecten bij prentenboeken, zij hebben ook musicals geschreven aan de hand van prentenboeken. Beschikbare musicals zijn bijvoorbeeld: Joke wil spoken, lente ‘We hebben er een geitje bij’, de meezingmusical met opa en oma, beroepen, kerst met Wouter en Mieke, met opa naar zee, het grote slaapfeest en Sint gaat op gym.
Ik wil je iets vertellen over mijn ervaring met de musical Sint gaat op gym geschreven aan de hand van het gelijknamige prentenboek van Bette Westra en Sylvia Weve. Het boek gaat over Sinterklaas die zich stierlijk verveeld. De pieten vinden dat er iets moet gebeuren, maar wat? Dan hebben ze het! Sinterklaas moet op een sport! Helaas gaat het telkens een beetje mis en wat er verder toch gebeurt …
Het leek mij altijd al leuk om musicals met kleuters op te voeren, maar ik heb altijd het idee gehad dat het te veel voorbereidingstijd kost en veel kleuters kunnen de zinnen niet onthouden. Dus hoe doe je dat dan? Ook de relatief korte sint- en kerstperiode hield mij wel eens tegen. Maar het viel mij uiteindelijk allemaal ontzettend mee. Ik zal je vertellen hoe we het hebben aangepakt.
We zijn de week na Sint Maarten begonnen met het instuderen van de liedjes, het voorlezen van het prentenboek, het uitleggen van een musical en het verdelen van de rollen. De liedjes zijn kort en goed beschreven en bevatten veel herhaling wat bijzonder prettig is. Ik vond het fijn te merken dat ook anderstalige kinderen de liedjes snel mee konden zingen.
Wanneer je een musical aanschaft, krijg je ook veelal de mp3 bestanden en de instrumentale versies van de liedjes erbij. Dat is erg handig en goed te gebruiken. Na een week kunnen de kinderen de liedjes van de instrumentale versie zingen. Bij het kiezen van de rollen mochten de kinderen drie voorkeuren opgeven. Vervolgens hebben wij gekeken wat het beste bij welk kind past.
Toen zijn we begonnen met het oefenen van de scènes. Bij elke scène staat duidelijk beschreven wat er nodig is en welke spelers erin voorkomen. Tijdens het oefenen zijn we erachter gekomen dat de kinderen die geen rol hebben lang moeten wachten. Een tip hiervoor is dat we de scènes in kleinere groepen hebben geoefend. Dit gaat veel beter. De kinderen die geen rol hebben, zijn piet of kind langs de kade.
Vandaag was de grote dag! Alle ouders mochten komen kijken naar onze voorstelling. Sommige kinderen waren erg zenuwachtig, maar gek genoeg wisten zij juist alle teksten nog goed.
Het uitvoeren van een musical met de kinderen is mij echt meegevallen. Het was een leerzaam proces voor de kinderen maar ook zeker voor mij. Het onthouden van de teksten, het helpen van elkaar, drama, liedjes instuderen, het maken van de decors. Het was echt een groepsproces en we waren dan ook supertrots op wat we hebben neergezet met elkaar.
De hulp van ouders was bijzonder fijn en de bijgevoegde materiaallijst biedt veel steun bij het verzamelen van de attributen. Ik vond dat de musical bijzonder geschikt was voor kleuters. Het is een leuk en grappig verhaal, de teksten vallen bijzonder mee en het instuderen verliep vlot. Het was een succes en voor herhaling vatbaar.