Caroline is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. Zij heeft tijdens de Kinderboekenweek gewerkt met Een project vol monsters. In dit blog vertelt ze over haar ervaringen.
Caroline: Het project vol Monsters is een van de projecten dat geschreven is voor de Kinderboekenweek van 2017. Het thema Gruwelijk Eng is zó breed, dat mijn duo en ik er voor kozen om ons te focussen op “Monsters”. We wilden de kinderen laten zien en ervaren dat (ondanks dat monsters in het echt niet bestaan) ze lang niet altijd eng hoeven zijn. En dat angst in je hoofd zit.
In dit project werk je met “Een boek vol monsters” van Guido van Genechten. Een fantastisch boek, waarin je met de kinderen op ontdekkingstocht gaat langs allerlei enge monsters, maar wat zó geschreven en geïllustreerd is, dat je haast niet bang kán zijn, meer nieuwsgierig! Het boek is gedurende het thema meerdere keren voorgelezen in onze groep en de kinderen bleven enthousiast.
Het project is zo opgezet dat er bij verschillende monsters in het boek een les of meerdere lessen is. De lessen bieden mogelijkheid voor alle kinderen om actief mee te doen. En dan bedoel ik ook echt actief. Er moet o.a. geschreeuwd worden, er wordt gemeten en geroken.
Door het gebruik van materialen in de kringlessen, willen alle kinderen graag aan de beurt komen. Er wordt de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van ontwikkelingsmaterialen die de meeste kleutergroepen wel hebben. Denk aan Fröbelmozaïek, of iets wat daar op lijkt.
Met een zelf getekend monster kunnen ze heerlijk aan de slag. Maar ook met een beetje eigen creativiteit en wat knutselmateriaal creëer je nieuwe betrokkenheid.
Hier maakten we een staart van woorden die bij dezelfde categorie pasten. Welke categorie krijgt de langste staart?
De kinderen waren vréselijk enthousiast over de lessen. Zelfs zo enthousiast dat ik op maandag uitgebreid verslag van ze kreeg, van een les die mijn duo op de donderdag er voor met ze had gedaan. Dit gebeurt normaal gesproken echt heel sporadisch in mijn groep!
De aangeboden doelen passen perfect bij een thema redelijk aan het begin van het schooljaar, in een groep 1-2 combinatie. De lessen zijn makkelijk op diverse niveaus aan te passen door de gegeven suggesties en door een groep 1 leerling te laten samenwerken met een groep 2 leerling, zijn de moeilijkere opdrachten ook prima te doen.
Er is ook voldoende ruimte om je eigen ideeën toe te voegen. Zo knutselden wij boekenleggermonsters en lieten we de kinderen monsters kleien met Playdoh en looseparts.
De bijpassende digibordles sluit aan bij diverse doelen die passen bij de eerste periode van het schooljaar. Zo ga je aan de slag met begrippen, tellen, visuele discriminatie en auditief geheugen. Het gebrul en gegil van de monsters, zorgde in de groep voor veel hysterie en plezier. Leuk detail: Juf Sanne heeft de lessen ingesproken!
Kortom, het project vol Monsters en de bijpassende digibordles waren een heel groot succes in mijn groep. En mijn doel is behaald! Bij de afsluiting zei een van m’n kleuters: “Juf! Monsters zijn helemaal niet eng, ze doen maar alsof!”